Recension: Pacific Rim Uprising (2018)

4.5/10

5.5/10

7.0/10

7.5/10

9.0/10

Pacific Rim: Uprising är här och det är dags för robotar. Stora, gigantiska robotar. Och lite robotar till. Plus en katastrof och mer robotar.

Jag ska säga det från början. Jag gillar robotar och jag gillade den första filmen – Pacific Rim. Det fanns en hel del att säga om både plott och karaktärernas utveckling i den första filmen, men för mig spelade det inte så stor roll. Jag gillar de här gigantiska robotarna.

Nu när de är tillbaka i en andra film (ni som såg första kunde lätt ana att det skulle bli en uppföljare) är det under lite annorlunda premisser. Tio år har gått sedan det stora kriget och vi får följa Jake Pentecost (John Boyega) som letar Jaeger-delar. Det tar inte särskilt lång tid innan han blir indragen i en ny kamp mot monstren och då är det dags att slåss ordentligt. Allt som kommer i vägen ska raseras och det bankas till höger och vänster.

Tyvärr är inte vare sig handlingen eller karaktärerna något att hänga i julgranen. Det blir rätt ointressant, men å andra sidan är det för robotarna man ser Pacific Rim: Uprising. Effekter får vi gott om och lite mer tyngdpunkt verkar ha lagts på att göra striderna bättre. Det blir inte särskilt spännande, för jag struntar rätt blankt i huvudpersonernas öde. Jag vill dock se mer av robotarna och effekterna, det är som om Pacific Rim: Uprising är en enda lång uppvisning i coola effekter.

Pacific Rim: Uprising

Sade jag att jag gillade robotar? Gör du också det är det här en film för dig. Annars kan du nog skippa den. Om du inte vill se John Boyega i en annan roll än rollen som Finn i Star Wars förstås. Han är den ende skådis jag sett i något annat, åtminstone vad jag kan minnas, och det kan vara både bra och dåligt. Här är det mest dåligt, den här filmen kunde haft nytta av en skådis med lite tyngd som kunde tvingat fram karaktärsutvecklingar vi är intresserade av.

Med det sagt återstår bara en sak att säga. Ta en titt på robotarna, det är de värda.

Fakta Pacific Rim: Uprising

Ljud: Dolby Atmos