Recension: Passengers – Blu-ray (2016)

8.5/10

8.5/10

9.0/10

8.0/10

9.0/10

Det är dags att återvända till rymdskeppet Avalon, när vi recenserar Passengers i blu-ray-format.

Första gången jag såg Passengers var det ombord på ett flygplan och med en skärm på 14-tum. Därför är det extra kul att få chansen att recensera på ett större format. Oftast brukar det vara tvärtom när jag recenserar en blu-ray-film. Har jag sett den tidigare har det varit på bio, med ett betydligt större bildformat. Nu går jag från 14 till 55 tum och det är en helt klart spännande upplevelse.

Eftersom jag redan recenserat Passengers tänker jag inte gå in på handlingen och skådespelandet särskilt mycket, utan snarare fokusera på blu-ray-utgåvan. Det är helt klart att det här är högsta kvalité på allt. Passengers är en otroligt snygg film, med många fantastiskt läckra scener som gör sig väldigt väl på blu-ray. Jag missade tyvärr Passengers på bio och jag hade gärna sett filmen i ett ännu större format.

Passengers
Jennifer Lawrence and Chris Pratt star in Columbia Pictures’ PASSENGERS.

Det finns dessutom en hel del extramaterial på skivan, bland annat hur rymdskeppet Avalon skapades – vilket är väldigt sevärt. Men naturligtvis är det själva filmen som är den stora behållningen. Den är klart sevärd även en andra gång och jag tror inte att jag skulle ha några problem att se den en tredje – framför allt för att det är en väldigt snyggt gjord film. Även om det är en klassisk kärlekshistoria i botten med väldigt bra skådespelande från Chris Pratt och Jennifer Lawrence så är det ingen tvekan om att specialeffekterna förgyller Passengers.

Klart godkänt betyg med andra ord. Jag skulle dessutom gärna vilja se ytterligare en film med The Homestead Company – företaget bakom kolonierna och resorna dit.

Fakta Passengers

Bild: HD 1080p, Widescreen (2.39:1)