Recension: Pay the Ghost (2015)

Pay the Ghost

Varje förälders mardröm kommer till liv i Pay the Ghost. Nicolas Cage gör sitt bästa för att övertyga publiken om att han är en far som verkligen gör allt för sin familj. Vi recenserar Pay the Ghost och funderar över hur svårt det kan vara som skådespelare att vara förälder till ett barn som i verkligheten inte är ens eget.

Som förälder har man ett enormt, oändligt ansvar för sina barn. Samhället tvingar oss dock att arbeta mer än vad vi kanske egentligen vill, något som Mike Lawford (Nicolas Cage) erfar i Pay the Ghost. Han vill ha en fast tjänst och det är allt annat än enkelt att få i ett land som USA. Så han arbetar all ledig tid, samtidigt som han får ett ordentligt dåligt samvete för att han inte umgås med vare sig sin fru Kristen (Sarah Wayne Callies) eller sin son Charlie (Jack Fulton).

Men, när han väl får chansen att ta med sin son på en karneval under ett Halloween-firande gör han förstås det. Problemet är bara att han tappar bort Charlie och från ett ögonblick till ett annat är Charlie borta. Något fruktansvärt har hänt och polisen står handfallna. När det dessutom visar sig att väldigt många barn försvinner just under Halloween tätnar mysteriet och vad som kunde ha varit en ”vanlig” kidnappning blir något helt annat.

Pay the Ghost

Jag blev väldigt förvånad över hur Pay the Ghost utvecklade sig. Det är filmens största behållning, men med tanke på att det snart är Halloween även i Sverige är det här en perfekt film att se under de skräckfyllda Halloween-timmarna. När barnen har spökat runt, ätit sig överaktiva på socker och mot alla odds lyckats somna, är det dags för föräldrarna att se Pay the Ghost. Det är en film som får alla föräldrar att kontrollera att alla dörrar är låsta och samtidigt påminna sina barn om hur viktigt det är att aldrig följa med några främlingar.

Vad som är mindre bra med filmen är att det är en film fylld av alla tänkbara klyschor du kan föreställa dig. Den ena klyschan avlöser den andra. Nicolas Cage gör en bra rolltolkning och han verkar verkligen gå ner sig fullständigt efter att Charlie har försvunnit. Han är trovärdig, vilket är mer än vad man kan säga om Sarah Wayne Callies, som spelar över mer än vanligt. Trots detta är det en sevärd Halloween-film och även om betyget inte blir i topp är det en film som ger vem som helst en god stunds underhållning.

Köp Pay the Ghost på CDON: DVD / Blu-ray

1. Recension: Snowden (2016) - Spel och Film
  2. Recension: Snowden (2016) – Carling Creations