Recension: The Prince (2014)

7.0/10

7.0/10

7.0/10

• Skön stämning
  • Lättsmält

• Inget unikt

Att få sitt barn kidnappat är en förälders värsta mardröm. Det är vad som händer den före detta lönnmördaren Paul (Jason Patric). Vi har recenserat The Prince och har fått vara med på en nostalgisk resa.

På åttiotalet fanns det gott om filmer med hårdföra, ensamma män, som antingen blivit illa behandlade av livet eller som hade behandlat livet illa. Det var mycket alfahanar på jakt efter hämnd eller upprättelse. The Prince är en film i samma anda, där vår protagonist Paul letar efter sin dotter som försvunnit. Vi vet väldigt lite om hans bakgrund från början, men vi får ändå tidigt veta att Gangsterkungen Omar (Bruce Willis) fick sin familj dödad i ett bilattentat. På något vis verkar det som om Paul var inblandad och tja, på den vägen är det.

Det hade varit lätt att säga att det här är en B-film med några stora affischnamn som dragplåster och visst är handlingen lite basic. Men den har något som få filmer har idag. Här finns en enkel äkthet, lagom mycket action och en särdeles bra insats av samtliga skådespelare. John Cusack som Pauls vän Sam är ett plus i kanten; Cusack spelar nästan alltid trovärdigt och här gör han sitt rykte rättvisa.

Visst är Paul hård som sten och har ett karaktärsdjup som en vattenpöl, men det passar perfekt i handlingen. Hans rykte bland den undre världen får en hel del av hans motståndare att blekna och filmen bjuder på en hel del riktigt bra actionscener. Bruce Willis har gjort bättre filmer, men det är alltid kul att se honom tillbaka i den sortens film han gör sig bäst i. The Prince är inget mästerverk som kommer att gå till filmhistorien, men det är en skön film som livar upp en gråregnig vardag.

Köp filmen på CDON: DVD / Blu-Ray

1. Filmrecension: Cell (2016) - Spel och Film
  2. Filmrecension: Cell (2016) – Carling Creations