Recension: REC4 Apocalypse (2014)

Filmteknik

6.0/10

Filmkänsla

5.5/10

• Angela Vidal
  • Logikproblem

Apokalypsen är nära – den fjärde filmen i den populära spanska filmserien REC har undertiteln Apocalypse. Och nog är det en apokalyps vi får se, åtminstone en lokal sådan. Spel och Film recenserar REC4 Apocalypse.

Filmens huvudperson är den smått irriterande Ángela Vidal (Manuela Velasco), vars fjantande i filmen förstör stämningen. Hon är jättebra på att se förvirrad ut, på att hålla tyst och se ännu mer bortkommen ut, och när hon väl säger någonting blir man bara irriterad över att dialogen är så fel – på alla sätt. Soldaterna som räddar henne från en zombieinfekterad byggnad i början av filmen borde ha lämnat henne där. Då hade jag gett filmen ett högre betyg.

För trots Vidal är REC4 en spännande, annorlunda zombiefilm fylld med mediokra skådespelare och ett hyfsat manus. Ángela Vidal förs till ett fartyg tillsammans med två av soldaterna som räddade henne; Guzmán (Paco Manzanedo) och Lucas (Críspulo Cabezas). Där är planen enkel, vänta ut farorna och hoppas på att en zombieapokalyps inte är något som kommer att inträffa. Konstigt nog har någon saboterat livbåtarna och det går inte att kommunicera med omvärlden.

rec4
Förvirringen är total genom hela filmen när Ángela Vidal står i fokus.

Zombiefilmer behöver inte vara så avancerade. Vi fattar vad det handlar om utan några djupare analyser och oavsett om det är virus som förvandlar människor till zombies eller svart magi är det inte så viktigt att få reda på hur folk blev aggressiva, hjärndöda människoätare. Istället handlar det om hur ska det gå för huvudpersonerna och kommer mänskligheten att gå under. Där fallerar dock REC4 att engagera, inte minst på grund av att regissören Jaume Balagueró, som också stått för manus tillsammans med Manu Diez, försöker framhäva Ángela Vidal som någon kvinnlig variant av Bruce Willis eller Sylvester Stallone. Hon är rätt bra på att slåss och överleva, men ovan nämnda förvirring skiner igenom även när hon har försvarat sig. Hoppet står istället till de andra karaktärerna och Guzmán är mannen vi hoppas på.

Det är dock en rätt välgjord film med en hel del spänning och lite lagom skräck. En del logiska problem uppstår väldigt tidigt i filmen och kvarstår, som exempelvis varför man skickar in soldater i en byggnad där de ska aptera sprängladdningar på varje våning innan de får lov att fly – och då får de bara fyra minuter på sig. Något sådant skulle aldrig hända i verkligheten och vill man spränga en byggnad kan man göra det genom att spränga på rätt plats på första våningen. Sådan fundamentalt felaktig logik är onödig. Manusförfattarna borde ha läst igenom manus och inte haft svårt att se de här luckorna – stora nog att köra en Boeing genom.

Till sist vinner dock REC4 på stämningen. Det går att koppla bort den förvirrade Vidal, strunta i logiska luckor och bara åka med. Det blir aldrig i nivå med andra klassiska zombierullar, som 28 dagar senare eller World War Z, men det är ändå tillräckligt bra för att njuta av i väntan på Maggie med Arnold Schwarzenegger i huvudrollen.

Köp REC4 på CDON: DVD / Blu-ray

1. Kommande film: Maggie (2015) - Spel och Film
  2. Trailer för Blair Witch - Spel och Film