Recension: Rosens namn (1986)

8.5/10

9.0/10

6.0/10

9.0/10

7.0/10

Rosens namn är en av alla filmer från det fantastiska filmåret 1986 som håller än idag. Ett mordmysterium på ett kloster med episkt bra skådespelare, kan det bli bättre?

Då en munk hittas mördad på ett kloster, i nådens år 1327, blir det broder William av Baskerville (Sean Connery) som får utreda mordet. Till sin hjälp har han novisen Adso, som spelas av en väldigt ung Christian Slater, vars största insats i Rosens namn är att antingen se förvånad eller skräckslagen ut. Ändå fungerar dynamiken mellan William och Adso väldigt bra.

För att komplicera hela utredningen blir Adso kär i en ung flicka (Valentina Vargas), som också hamnar mitt i mordutredningen. När fler munkar dör tillkallas inkvisitionen och den gode William får en helt annan press på sig att lösa mysteriet.

Om du gillar filmer som kan ta dig till en annan tid, långt från dagens alla moderna bekvämligheter, så är det här helt rätt film för dig. Gillar du Sean Connery är det en film för dig. Gillar du mörka mordmysterier så är det definitivt en film du måste se. Om du tycker att en film ska gå snabbt och ha mycket action, så ska du inte hålla andan medan du ser på Rosens namn. Den har ett skönt tempo, ett klassiskt mysterium i bästa Sherlock Holmes-stil. Ingenting är vad det verkar på klostret och det är tillräckligt mycket mörk medeltid för att du ska sitta på nålar, trots att filmen är över trettio år.

Rosens namn är baserad på boken med samma namn, av Umberto Eco. Roligt nog finns den fortfarande att köpa.

Fakta Rosens namn

Bild: Widescreen (1.85:1), Anamorfisk