Recension: Skyscraper (2018)

5.5/10

7.5/10

7.0/10

8.5/10

8.5/10

Skyscraper tar oss ordentligt högt upp i luften. Är det bara en effektfilm, eller finns det mer?

Jag ska börja med att säga att jag gillar Dwayne Johnson. Jag har ingen aning om hur han är privat, men han framstår i alla sammanhang som en väldigt sympatisk människa. Samma sympati och empati lyckas han överföra till sina rollfigurer, möjligtvis med undantag av Skorpionkungen. Han skapar bilden av en helyllekille som alltid vill väl.

Hans rollfigur Will Sawyer i Skyscraper är inget undantag. Will Sawyer är en före detta FBI-agent som blivit av med vänstra underbenet i en insats, men nu försörjer han sig som konsult inom säkerhetsbranschen. Det är också därför han fått uppdraget att granska säkerheten för ”The Pearl”, en gigantisk skyskrapa i Hong Kong. Ett uppdrag han kan tacka sin gamle vän Ben Gillespie (Pablo Schreiber) för.

Som en del av uppdraget har Wills familj flyttat in i skyskrapan, i en del som ännu ingen annan flyttat in i. Wills fru Sarah (som spelas av Neve Campbell och det är kul att se att hon är tillbaka efter att ha lämnat Hollywood för några år sedan) är också den läkare som satte ihop honom efter insatsen då han skadade sitt ben. Ingen av dem har förstås någon aning om vilka utmaningar det kommer att innebära att bo i skyskrapan, och när skurken Kores Botha (Roland Møller) dyker upp blir det förstås stökigt.

Skyscraper

Utan att gå in på vad Botha är ute efter så är det en av de svagare delarna i plotten för Skyscraper. Det hade gått att göra mycket bättre och själva skurkarnas motiv till vad de gör känns inte särskilt genomarbetat. Men bortsett från det är det här en bra actionfilm med några riktigt hisnande scener. Jag kan bara beklaga att jag inte såg Skyscraper på bio. Det hade varit grymt snyggt att få se hur Dwayne Johnson kastar sig fram och tillbaka över bråddjupa stup. The Pearl är 1 100 meter hög och även om ingen skyskrapa hittills har byggts så högt så är det förmodligen inte långt kvar innan Burj Khalifa får se sitt rekord besegrat.

Skyskrapefilmer är rätt häftigt. Det är ett bra ställe att låta vilken actionbaserad berättelse som helst utspela sig och när effekterna i att skapa en så här hög byggnad lyckas så väl är det bara att gratulera. Jag kan glömma hålen i plotten och bara åka med. Det är en berg och dalbana fylld av scener som höjdrädda kan ångra att de har sett. Helt klart underhållande.

Fakta The Skyscraper

Ljud: Dolby Atmos
Bild: 16:9 Widescreen, Widescreen (2.40:1), HD 1080p