Recension: Snövit (1937)

Bild

9.0/10

9.0/10

9.0/10

• Magisk filmkänsla
  • Grafiskt mästerverk

Det är inte lätt att vara både vacker, snäll, god och omtänksam – åtminstone inte om man har en elak styvmor som vill vara vackrast av alla i hela landet. Redan 1937 kom Snövit och de sju dvärgarna. Vi har sett den gamla klassikern i vacker Blu-ray-förpackning och än en gång blir vår recensent förtrollad.

Spegel, spegel på väggen där … Jag har aldrig fått något svar när jag ställt frågan, men den elaka Drottningen får samma svar varenda gång – att det är hon som är vackrast. Till dess att spegeln en dag utser Snövit till den vackraste i hela landet. Det får Drottningen att se rött och hon bestämmer sig för att ta livet av sin styvdotter. Snövit flyr, hamnar hos de sju dvärgarna, men Drottningen har förstås inte gett upp.

Du har säkert, som miljoner andra, sett filmen tidigare eller läst berättelsen. Att Snövit fortfarande håller som berättelse är kanske inte så konstigt, man tror att historien troligtvis härrör från medeltiden. Bröderna Grimm skrev ner historien om Snövit någon gång på tidigt 1800-tal och Disney fångade upp den gamla berättelsen på trettiotalet. När filmen färdigställdes var det Disneys första tecknade långfilm och det är ingen tvekan om att den fortfarande befinner sig på topp tio över Disneys bästa filmer. Berättelsen innehåller allt du kan önska dig, från spänning och romantik till svek och hjältemod. Det är den perfekta sagan för alla barn och vuxna.

Snövit

Jag måste också slå ett extra slag för den nya, digitalt återställda utgåvan. Det är en knivskarp bild vi får och även om animationerna förstås är original från 1937 har de ett helt annat färgdjup än vad jag sett tidigare. Dessutom får du en hel del extramaterial i form av tre spel, en musikvideo och bortklippta scener. Har du inte sett Snövit på ett tag kommer du att bli överraskad, på Blu-ray ser den lika knivskarp ut som vilken nyproducerad film som helst.

Till sist. Även om du skulle fullkomligt hata allt vad dvärgar och Snövit heter kan du alltid se filmen som en studie i animerad film. Att den här filmen gjordes för snart nittio år sedan är det nästan svårt att tro. Det var innan datorernas hjälp och rent grafiskt är filmen ett mästerverk.

Gillar du Snövit gillar du säkert också Maleficient – en modern Törnrosa.

Köp Snövit på CDON: DVD / Blu-ray