Recension: Solo – A Star Wars Story (2018)

Musik och ljud

8.0/10

8.5/10

8.5/10

Solo är den andra fristående filmen som utspelas i Star Wars universum och naturligtvis är det Han Solo det handlar om.

VARNING: Det kan finnas mindre spoilers i den här recensionen.

Alden Ehrenreich spelar Han Solo som ung och jag var väldigt tveksam till om Alden skulle fungera. Av de trailers som gick att se fick jag en känsla av att det här skulle bli lite som när vi fick träffa bekantskap med Indiana Jones son. I Harrison Fords skugga är det förstås inte lätt att spela en så här ikonisk roll. Men jag får ta av hatten för vem som än skött castingen, jag tycker faktiskt att Ehrenreich fungerar bra. Betydligt bättre än vad jag hade väntat mig.

Handlingen är inte vad vi alla kanske hade väntat oss, vilket är bra. Vi får till en början följa Han Solo när han växer upp på Corellia, en planet där det byggs en hel del rymdskepp. Utan att avslöja något av handlingen tycker jag att tiden på Corellia är för liten. Här kunde vi gott och väl fått en halvtimme till och verkligen lärt känna vår antihjälte. Handlingen tar snart en annan vändning och vi får följa Solo på den väg som så småningom kommer att knyta ihop säcken med de andra filmerna.

Många undrar säkert om man får svar på alla frågor man kan tänkas ha om Han Solo, hans äventyr med imperiet och Lando Calrissian (Donald Glover) såväl som Chewbacca (Joonas Suotamo). Jag tänker inte svara på det, med mindre att jag riskerar avslöja något viktigt. Har du sett någon trailer vet du vilka som är med och du har också sett att Emilia Clarke spelar Qi’Ra. Vad för roll hon och Solo har får du också ta reda på genom att se filmen, men det är ingen tvekan om att samtliga skådespelare gör ett mycket bra jobb. Woody Harrelson och Paul Bettany lyckas till och med överträffa förväntningarna.

Effekterna går inte att klaga på. Som vanligt är det full fart, glassigt och snyggt, men samtidigt visas en rätt skitig värld som inte solkas bara av imperiet. Stort minus dock för översättningen. Den var långtifrån den bästa och antingen är den gjord med hjälp av datorer eller någon som inte har erfarenhet av att översätta. Vem säger bast om år idag och det passar verkligen inte för Han Solo.

Totalbetyget blir rätt högt. Det här är en av de bättre Star Wars-filmerna och placerar sig bättre än prequel-trilogin. Den slår inte Rogue One eller originaltrilogin, men bottennappet The Last Jedi är inte särskilt svårt att slå. Jag tycker dock att den är på tok för kort, trots att Solo landar på 2 timmar och 15 minuter. Här finns mycket mer att utforska.

Fakta Solo: A Star Wars Story

Recenserad på: Bio
Regissör: Phil Lord, Christopher Miller