Recension: Star Trek Discovery (2017)

8.0/10

7.0/10

7.0/10

7.5/10

8.0/10

Star Trek är tillbaka med en ny TV-serie och Star Trek: Discovery är den första nya serien sedan Enterprise avslutades. Säsong ett har kommit ut på DVD och Blu-ray efter att ha sänts på Netflix.

Om det i Alien hette att i rymden kan ingen höra dig skrika så verkar det vara tvärtom i Star Treks universum. Här finns rätt gott om andra rymdresenärer och många som kan höra dig om du behöver hjälp. Fast räkna inte med att de som hör dig är välvilligt inställda. Discovery utspelas cirka 10 år innan Original Series, vilket betyder att Klingonimperiet i allra högsta grad är en fiende att räkna med.

För Michael Burnham (Sonequa Martin-Green) blir det tuffa utmaningar från första avsnittet. Hon är inte direkt stjärnflottans populäraste individ och har svårt för auktoriteter. En roll som Sonequa Martin-Green spelar väldigt väl. Michael Burnham (om du undrar varför den kvinnliga huvudrollsinnehavaren fått ett maskulint namn beror det på avsnittsförfattarens vana att medvetet ge kvinnliga huvudpersoner i hans serier manliga förnamn) är uppfostrad som en Vulcan, men hon är människa och det ger karaktären en väldigt intressant och komplex personlighet. Som inte utan vidare råkar i luven på alla möjliga individer, inklusive hennes chefer.

Vad som är riktigt intressant är att större delen av den första säsongen berättas ur ett perspektiv som primärt inte är kaptenens. Det har varit det vanligaste perspektivet i tidigare serier och nu får vi ett helt annat sammanhang. Jag tycker att berättelsen är rätt intressant och det finns några stora frågor som vi förhoppningsvis kommer att få svar på. När Gabriel Lorca (Jason Isaacs) kommer med som kapten på Discovery blir det riktigt intressant – dynamiken mellan honom och Michael Burnham är minst sagt inspirerande.

Totalt sett får den första säsongen ett gott betyg. Det var trots allt ett tag sedan (jag säger bara Next Generation) som jag kände mig så här taggad inför Star Trek. Det finns några ojämnheter i form av odefinierade konflikter, men jag tror det kommer lösa sig.

Fakta Star Trek: Discovery

Bild: 16:9 Widescreen, Letterbox, HD 1080p
Längd (min): 671