Recension: Star Wars – The Last Jedi – blu-ray (2017)

Karaktärer

4.0/10

7.0/10

8.0/10

2.0/10

Förra året recenserade vi The Last Jedi efter att ha sett den åttonde Star Wars-filmen i Skywalker-sagan på bio. Nu är det dags för blu-ray-versionen och frågan är om betyget blir bättre.

Normalt sett är det svårt att slå en bioupplevelse med en vanlig hemmabioanläggning, men ibland går det och då beror det inte på vilken utrustning man har hemma. Då beror det på att filmen var komplex och att det krävs en andra titt för att vissa saker ska klarna.

Jag sågade The Last Jedi rejält efter att ha sett den på bio. Du kan läsa recensionen här, men kortfattat kan jag summera det som att storyn, karaktärerna och hela upplevelsen kändes tramsig. Inte alls så seriös som The Force Awakens, eller originaltrilogin. Det var som om manusförfattaren Rian Johnson tyckte att det blev för bra med TFA så att han skulle återvända till magplasken i prequel-filmerna.

last

Den känslan består dessvärre även vid en andra titt. Filmen är oerhört snygg, med allt från kristallvargarna till rymdstriderna. Men Luke (Mark Hamill) som är buttrare än buttrast, tramsiga små pingvinhybrider, krystade skämt (oerhört krystade) och en story som är svår att smälta tillsammans med ett vedervärdigt förakt för hur det fungerar i rymden gör att det är svårt att tycka att The Last Jedi är bra.

Men det finns trots allt några ljuspunkter. Det går att förstå Luke lite bättre. Det går att köpa resonemanget kring kraften lite bättre, trots att det är många upprepningar och trots att Luke egentligen inte lär Rey (Daisy Ridley) något nytt. Det går också att köpa Kylo Rens (Adam Driver) inre konflikt en aning bättre. Det hjälper inte mycket, men tillräckligt att höja betyget något. Förhoppningsvis kan den nionde delen avsluta allt på ett bättre sätt och knyta ihop alla lösa trådar.

Fakta Star Wars – The Last Jedi

Ljud: DTS HD – Master Audio 7.1
Bild: 16:9 Widescreen, HD 1080p, Widescreen (2.39:1)