Recension: The Captive (2014)

5.0/10

7.0/10

8.0/10

• Spännande
  • Bra handling

• Rörigare än rörigast

Varje förälders värsta mardröm är förstås att något hemskt ska hända deras barn. The Captive handlar om kidnappning av barn, men också mycket mer. Det här är en film att förundras över, och fundera på.

När Matthew (Ryan Reynolds), pappa till nioåriga Cassandra (Peyton Kennedy / Alexia Fast), lämnar henne sovandes i sin bil under en kort stund tror han förstås inte att hon ska bli kidnappad under den korta stund han är borta. Men, när han återvänder är hon spårlöst försvunnen.

Ryan Reynolds in The Captive
Pappa Matthew (Ryan Reynolds) ständigt på jakt efter sanningen om vad som hänt hans dotter.

Vi kastas fram och tillbaka mellan dåtid och nutid. Efter en otroligt rörig inledning tar handlingen en oväntad vändning och Matthew, som misstänktes för kidnappningen, börjar själv försöka ta reda på vad som egentligen hände. Samtidigt glider han och hans fru Tina (Mireille Enos) isär och han står ensam i att försöka hitta Cassandra. Polisen är inte till någon större hjälp, åtminstone inte förrän Nicole (Rosario Dawson) kommer in i bilden. Ingenting är vad det verkar och Matthew får allt svårare att hålla ihop sin tillvaro.

Det får vi som tittare också. The Captive har några stora fördelar, inte minst i skådespelarna och i filmandet av en vintrig landsbygd, men förvirringen blir allt större när perspektiv hela tiden växlas. Ryan Reynolds fungerar som bäst när han får spela snäll och lite vilsen, vilket är precis vad som händer här. Men i handlingen blir han lite blek eftersom vi kastas fram och tillbaka utan att den röda tråden håller.

Jag vill verkligen veta vad som hänt Cassandra, men till och med när eftertexterna börjar närma sig är jag inte säker på vad det är jag har sett. Jag gillar stämningen som filmen målar upp, men mängder av frågor får aldrig några svar och det är riktigt synd – för det handlar om ett viktigt tema och jag skulle gärna ha sett att handlingen landade lite bättre. Sevärt, men långt ifrån bra.

Köp The Captive på Discshop.

6 trackbacks/pingbacks

1. Filmrecension: Kvinnan i guld (2015) - Spel och Film