Recension: The Good Lie (2014)

9

9.0/10

9.0/10

9.0/10

9.0/10

• Baserad på en sann historia

Att fly från krig och elände till ett annat land är aldrig lätt. The Good Lie handlar om fyra sudanesiska flyktingar och deras väg till ett nytt liv. Spel och Film recenserar och vi funderar på om vi har hittat 2014 års bästa film.

Filmer som direkt griper tag är sällsynta. När jag väl ser en film som hugger tag på allvar är det som att hitta äkta guld i bäcken, eller ett felfritt äpple i fruktdisken. The Good Lie tar inte bara tag i våra hjärtan från start, den fullkomligt kidnappar dem och vägrar släppa taget ens när eftertexterna rullat. Det handlar om en film som är äkta från start, där vi får följa en grupp barn som vid en attack mot deras by blir föräldralösa. De tyr sig till varandra och försöker fly till Etiopien.

Flykten över savannen tar hårt på barnen.

Att se deras kamp är att se en del av verkligheten som vi alldeles för ofta blundar för. The Good Lie är baserad på en verklig historia, men i vår vardag väljer vi att filtrera bort allt elände som pågår i stora delar av Afrika. Barnens kamp i The Good Lie gör att våra vardagliga bekymmer över försenade bussar, mat som är lite för kall på lunchen eller någon hundägare som glömt ta upp hundens produktion, blir … ingenting annat än just banala.

Det är inte alla av barnen som når fram till flyktinglägret, men de fyra huvudpersoner som vi senare får följa växer upp i flyktinglägret. Det tar några år innan de till sist landar i USA, men de tre pojkarna (som spelas av Arnold Oceng, Ger Duany och Emmanuel Jal) blir separerade från deras syster Abital (Kuoth Wiel). Pojkarna tas om hand av Carrie (Reese Witherspoon) som arbetar för den amerikanska motsvarigheten till arbetsförmedlingen, medan Abital får komma till en fosterfamilj. Därefter kämpar pojkarna för att återförenas med sin syster, men det är allt annat än lätt.

the good lie 2
Framme i USA, utan något annat bagage än en påse.

Krocken med den amerikanska kulturen, där man slänger mat som precis passerat bäst-före-datum, blir stor och de tre får kämpa hårt. De vill ingenting annat än att studera, helst till läkare, och klagar inte det minsta över att arbeta långa dagar. Världen de har kommit till är betydligt kallare än den de lämnade, både vad det gäller väder och andligt klimat, men det är åtminstone en säkrare värld och det finns god tillgång till mat. Carrie kämpar med att hjälpa dem och i det nya landet finns många fler utmaningar än vad någon hade kunnat tro.

Det är ingen tvekan om att The Good Lie är en väldigt sevärd film – och den är viktig att se. Världen är sällan rättvis, men orättvisorna de här barnen får uppleva är mångdubbelt större än vad någon skulle behöva genomlida. Och ändå sker det, varje dag, hela tiden. Mitt i allt elände finns det en enorm livsglädje och hopp om att livet ska bli bättre, och glädjen smittar snabbt av sig. Helt klart en av 2014 års bästa filmer.

Köp filmen hos CDON: DVD / Blu-ray