Recension: The Killing of a Sacred Deer (2017)

1.0/10

4.0/10

1.0/10

4.0/10

2.0/10

The Killing of a Sacred Deer är en av regissören Yorgos Lanthimos senaste alster, där du garanterat får en upplevelse du inte hade tänkt dig.

Frågan är förstås om det är en bra eller dålig upplevelse. Efter att ha sett Lanthimos överraskande The Lobster tog det inte lång tid innan jag kände igen filmteknik och stämning. Colin Farrell spelar kirurgen Steven Murphy. Han har lagt sina skyddande vingar över den unge Martin (Barry Keoghan), och till en början är det ingen som förstår varför – vare sig vi som tittare eller Murphys familj. Hans fru Anna (Nicole Kidman) är kyligt avvaktande och just kyligt är vad som beskriver hela filmen.

The Killing of a Sacred Deer har hyllats och jag kan på något sätt förstå varför. Det är kulturellt så det räcker och blir över, men det tar inte särskilt lång tid innan jag vill skjuta TV-n i bitar med en hagelbössa. Visst förstår jag att Lanthimos vill framkalla ångest, men trots en bra plott blir jag ingenting annat än förbannad. Den här filmen duger bara till att kasta frisbee med. Vilket är underligt, med tanke på de grymt bra skådespelare som radas upp.

killing of a sacred deer

Musiken är i sig förvirrande och mullrande toner gör mig bara ännu mer irriterad. The Killing of a Sacred Deer är konst men skönheten ligger i betraktarens öga som bekant och jag har inte betraktat tillräckligt. Jag plågade mig istället igenom eländet och inser att det är ljusår mellan The Lobster och den här filmen. En bra sak gick det i alla fall att få ut av eländet. Nu vet jag definitivt vilka filmer som är bättre. Vilket är ungefär alla.

Fakta The Killing of a Sacred Deer

Bild: Widescreen (1.85:1), HD 1080p
Längd (min): 120