Recension: The Little Hours (2017)

Karaktärer

4.5/10

5.0/10

5.0/10

4.0/10

Humor på medeltiden när en ung man flyr rakt in i ett kloster… The Little Hours är en film som gör vad den kan för att skapa buskis av medeltiden.

Dessvärre är det långt mellan skratten, även om stämningen är rätt lätt. Fader Tommasso (John C. Reilly) leder ett kloster fullt med nunnor som verkar ha sina drifter under kontroll. Till dess att Massetto (Dave Franco), som är på flykt och räddas av Tommasso, får tjänst som trädgårdsmästare i klostret. Nunnorna, där syster Alessandra (Alison Brie), låter sig inte luras av att Massetto spelar dövstum. Och så går det som det går.

The Little Hours är visserligen fylld av en hel del överraskningar, och sex. Men det blir aldrig mer än halvhjärtat roat, även om skådisarna försöker. Det kan vara en kulturfråga, eller kanske en tidsfråga – det här hade kanske varit roligt på sjuttio- eller åttiotalet. Idag känns både handling och humor rätt krystat. John C. Reilly brukar visserligen vara rätt rolig att se på även när han inte gör något, han har en förmåga att se korkad och intelligent ut på samma gång. Dave Franco befinner sig förvisso på något sätt i sin hemgenre, men jag tror han hade tjänat på att försöka följa i brorsan James Francos fotspår och pröva något mer melankoliskt.

little hours

Om jag ska säga något positivt om The Little Hours så är det att den åtminstone försöker hålla en röd tråd och att det är i alla fall ingen film som gör dig nedstämd. Little Hours driver också med religiösa dogmer, och det är alltid bra. Fast det hade förstås varit kul om det också hade varit några scener som framkallade skratt, och inte bara en känsla av att det här var ju trevligt och lättsamt.

Fakta The Little Hours

Recenserad på: DVD
Ljud: Dolby Digital 5.1