Recension: The Lobster (2015)

8.0/10

9.0/10

9.0/10

6.0/10

6.0/10

The Lobster är en av de mest skruvade filmer jag sett på länge, och jag var mycket nära att stänga av. Konstigt nog lyckades filmen ändå hålla mig kvar och här berättar jag varför.

Ibland dyker de upp. De där filmerna som du inte fattar ett enda dugg av, men som du ändå på något underligt sätt bara måste se klart. Och som klarnar allteftersom för att till slut bli mästerliga. Eller kanske snudd på mästerliga. Jag tycker inte att The Lobster är mästerlig, men den är helt klart annorlunda och väcker många tankar. Inte minst genom att låta oss se på vårt samhälle på ett annat sätt.

Och är det inte just det som dystopiska filmer handlar om? Kan det gå så illa som i den här filmen, och om det kan gå så illa vad kan vi göra idag för att förhindra att något sådant här galet händer? I The Lobster får människor som är singlar 45 dagar på sig att hitta en ny partner, annars blir de förvandlade till ett djur. Visserligen kan de välja djur själva, men några andra val finns inte.

the lobster

Men att bara hitta en ny parter låter sig inte göras hur lätt som helst. Singlar som påträffas ensamma utan en partner får åka till ett stort hotell där de 45 dagarna ska spenderas. Hit kommer David (Colin Farrell) och han utstrålar en så komplett melankoli det går att gestalta på film. Han har en hund med sig, som inte är en hund utan i själva verket hans bror som redan gått genom samma process. Colin Farrell har i mina ögon pushat sina gränser i och med The Lobster och kanske beror det på anledningen till att han gjorde filmen. Den anledningen kan du läsa om här.

Hur knasigt det än kan låta är det en handling som drar med mig från början till slut. Det finns en mängd udda företeelser i The Lobster, som jakten på ensamma människor i en närbelägen skog – träffar du ensamma människor i skogen med en bedövningspil får du en extra dag på dig för varje träff, och det ena blir värre än det andra. Samtidigt finns det en röd tråd genom hela filmen och det finns inte en enda skådespelare som inte går in för sin roll.

Missa inte våra tävlingar - Nyhetsbrev varje torsdag!

Recensioner av spel och film, nyheter och skådespelarporträtt!

Genom att prenumerera på e-postlistan godkänner du att Spel och Film sparar din e-postadress, med syftet att skicka nyheter och sammandrag av bloggen. Du kan när som helst avsluta prenumerationen och via vår sida för Data Privacy begära att dina personuppgifter tas bort.

Din e-post är säker hos oss!

Fakta The Lobster

Recenserad på: Blu-ray