Recension: Tomorrowland – A World Beyond (2015)

Jag har alltid gillat berättelser om andra världar och Tomorrowland är definitivt en berättelse om en helt annan värld. En värld som finns … imorgon. Spel och Film recenserar Tomorrowland: A World Beyond och hoppas att din bild av framtiden är lika ljus som vår.

När jag såg ett klipp från Tomorrowland där Britt Robertson får ut sina tillhörigheter efter en natt i häktet, blev jag riktigt intresserad. Sedan insåg jag att George Clooney skulle vara med och intresset dalade, men efter att ha sett Tomorrowland kan jag glädja alla som delar min bild av att Clooney bara gjort en enda bra roll (i O’ Brother Where Art Thou) att han är visserligen med men det är Robertson som har huvudrollen.

Nåväl, handlingen är allt annat än enkel. Frank Walker (George Clooney, dock är det unge Thomas Robinson som spelar Frank som ung) är en uppfinnare som är med och vill tävla i världsutställningen 1964. Och han vill inte tävla med vilken uppfinning som helst, utan en jetpack. Vilket domaren i tävlingen, David Nix (Hugh Laurie), säger nej till. Men något mystiskt händer när den mystiska Athena (Raffey Cassidy) ger Frank ett mynt. Myntet ger honom möjlighet att besöka den här andra världen Tomorrowland. Vilket blir ett kort, men intensivt besök, innan vi raskt tas vidare till 2003.

Toimorrowland
Så här ljus och fin skulle framtiden kunna vara.

Där hittar vi Casey Newton (Britt Robertson) som lever med sin pappa och bror. Pappan forskar på NASA och Britt har naturligtvis ärvt hans talang. Även hon får tag i ett mynt som ger henne tillgång, om än på ett halvdant sätt, till Tomorrowland. Snart träffar hon också på Athena och ett antal mystiska antagonister som gärna vill ha tag i myntet.

Det är en klassisk äventyrsfilm, i bästa Disney-anda, och betydligt mer invecklad än vad jag först trodde. Effekterna är hissnande, Tomorrowland är en häftig värld på alla sätt och vis – fylld av ljus och hopp, precis som vi borde se på framtiden. Naturligtvis kan vi människor inte lösa alla våra problem med teknik, även om jag verkligen skulle vilja testa den teknik vi får se i Tomorrowland. Trots George Clooney är det här en bra film. Britt Robertson och Raffey Cassidy gör riktigt bra roller och Raffey lyckas mer än väl spela sin roll ut i fingerspetsarna. Du kommer garanterat bli imponerad av hur väl hon spelar, särskilt när du förstår mer av handlingen.

En riktigt bra film till fredagsmyset, med andra ord.

Köp Tomorrowland på CDON: DVD / Blu-Ray