Recension: Trials Fusion DLC – Riders of the Rustland (PC)

9.0/10

Hållbarhet

8.0/10

• Grafiken
  • Modulärt

• Lite för svårt ibland

Det är dags att ge sig ut på motorcykeln igen, när Trials Fusion har fått sitt första paket med nedladdningsbara banor. I Riders of the Rustland får du tio nya banor och lite annat smått och gott. Tillägget finns för Xbox One, Xbox 360, PS4 och PC. Vi har testat PC-versionen och tja… ta på dig hjälmen och häng med.

Till att börja med bör du läsa vår recension av Trials Fusion om du inte har koll på vad spelet handlar om. Den här recensionen kommer inte att gå in på detaljer om spelet, utan fokusera på innehållet i det nedladdningsbara paketet.

I Riders of the Rustland får du sex vanliga banor, två lokala multiplayerbanor, en ny skicklighetsbana och en FMX-bana. Banorna utspelas utanför den stora stad du befinner dig i huvudspelet, där det är ett betydligt tuffare klimat än nära de välpolerade skyskraporna. På första banan är det till och med fullt krig, med laserkanoner som skjuter överallt och det är vansinnigt snyggt.

Just att Trials Fusion var så snyggt var en av de sakerna jag gillade, och samma sak gäller Riders of the Rustland. Det är grymt snyggt från början till slut och framför allt den nämnda, första banan är så snygg att jag faktiskt tappade uppmärksamheten från bågen.

Du kör banorna på samma sätt som i huvudspelet, men det är helt klart att de här banorna är inte för nybörjaren. De är riktigt svåra och jag fick kämpa mig igenom en av banorna ordentligt. Det skapar frustration och en del svordomar, men i slutänden känner man sig som alltid glad över att ha lyckats. Att det är så svårt är ändå okej, för när du har kommit så långt att du vill ladda ner fler banor har du förmodligen kämpat dig igenom de första banorna.

FMX-banan, där du utför tricks precis som tidigare, har blivit min favorit. Det är en mycket större utmaning att försöka få höga poäng genom att göra perfekta stunts. Lite tråkigare är skicklighetsbanan, där det bara handlar om att köra långt. Utmanande, men inte så mycket nytt. Då fungerar de klassiska banorna bättre.

Det kanske mest negativa är att det bara är sex klassiska banor, som man spelar igenom rätt snabbt ändå, trots allt. Utmaningen kvarstår förstås att få guldmedalj på alla banor, och Ubisoft kommer att släppa fler nedladdningsbara tillägg. Inom kort utlovas tillägget Empire of the Sky – där man ska få köra banor högt upp ovanför jordens yta. Totalt ska det bli ytterligare fem paket utöver Riders of the Rustland, vilket bör innebära att vi får se runt 36 klassiska banor om alla tillägg är ungefär lika stora. Köper du ett så kallat Season Pass kommer du att kunna ladda ner alla sex utan extra kostnader.

Att Ubisoft väljer att släppa flera små paket istället för ett enda stort ser jag som positivt. Det gör att spelet håller sig levande ett tag till, särskilt som det är väldigt olika tema på de olika paketen. Betyget för Riders of the Rustland får klart godkänt och jag gillar att vi får en chans att återvända om och om igen till ett riktigt bra spel.

1. Recension: Trials Fusion - Empire of the Sky (PC) - Spel och Film
  2. Recension: Trials Fusion - Welcome to the Abyss (PC) - Spel och Film