Recension: Tulip Fever (2017)

6.0/10

6.0/10

5.0/10

5.0/10

5.5/10

Tulpaner i Amsterdam är lika självklart som Röd Pölse i Danmark. Tulpaner och kärlek i ett relationsdrama är vad Tulip Fever handlar om.

Föräldralösa Sophia (Alicia Vikander) växer upp i ett kloster, med abbedissan (Judi Denchs) ständiga förmanande om hur kvinnor bör uppföra sig. Lyda är huvudbudskapet och det fortsätter det vara när hon gifter bort Sophia. Hennes make blir en rejält förmögen Cornelis Sandvoort (Cristoph Waltz), som gärna vill ha en arvinge. Vilket visar sig vara lättare sagt än gjort. Och mitt i allt bestämmer sig den gode Cornelis för att låta måla ett porträtt av sin fru. Vilket han kanske inte skulle gjort, för kärlek vid första penseldraget är vad som drabbar både Sophia och konstnären Jan van Loos (Dane DeHaan).

Jag försöker alltid vara så öppen jag kan kring filmer jag känner en tveksamhet från start. Visserligen lockade skådespelarna, och Tulip Fever gav några överraskningar. Mest vad det gäller historiken runt 1600-talets Amsterdam och jag höjde även på ögonbrynen över en rätt medioker insats från både Vikander och Waltz. Det är som om de inte riktigt trodde på storyn, eller karaktärerna, eller kanske rentav båda. Judi Dench är bättre, men Dane DeHaan – rätt okänd för min del – ger inget övertygande intryck

tulip fever

På det hela taget är Tulip Fever en okej film om ett rätt vanligt relationsdrama, med fokus på lagom intressanta karaktärer. Det är egentligen ingen av karaktärerna jag känner mig mer nyfiken på och det blir aldrig riktigt engagerande, trots rätt bra förutsättningar.

Men det går ändå att se utan att plågas, även för någon som jag som normalt sett inte skulle välja den här sortens film.

Fakta Tulip Fever

Bild: 16:9 Widescreen, Widescreen (2.35:1), Anamorfisk, HD 1080p