Recension: Vaiana (2016)

7.9

7.5/10

7.5/10

7.0/10

8.0/10

9.5/10

Walt Disney Pictures senaste storfilm heter Vaiana och den här gången står halvguden Maui i centrum tillsammans med den modiga Vaiana. Vi har sett och ger dig recensionen av en ännu en magisk Disney-film.

Vaiana (engelsk röst: Auli’i Cravalho, svensk röst: melodifestival-Wiktoria Johansson) är dotter till hövdingen över en liten polynesisk stam. Hövdingen vill förstås att hans dotter ska ta över stafettpinnen, vilket Vaiana gärna vill samtidigt som hon, som alla som bor på en ö förmodligen gör, längtar ut till havet. Vaina utspelas för ett bra tag sedan och det är ett plus i kanten. Ingen avancerad teknik så långt ögat når, bara naturen och polynesiska gudar.

Vaiana

Redan från start är det här en film som får dig att slappna av. Animationerna är på topp, man kan nästan ana doften av sälta i luften, tillsammans med den varma omhändertagande strandvärmen. Det är en väldigt välgjord film, kanske en av de bästa animationerna någonsin – särskilt vad det gäller vattnet! Vaiana engagerar också, hon vill bara väl och är beredd att göra allt för att rädda stammen när både fiskar och växter dör. Enligt legenderna kan halvguden Maui (engelsk röst: Dwayne Johnson, svensk röst: Björn Bengtsson) väcka gudinnan Te Fiki till liv och det är vad som behövs för att få ordning på allt.

Det finns ett litet problem med Vaiana som jag inte riktigt kan bortse från, även om det är en film som riktar sig till den yngre publiken. Den har inte samma engagerande vuxenhumor som måste andra Disneyfilmer, även om det förstås finns en hel del skämt där. Därför når den inte hela vägen, men det är helt klart en film som kan ses med yngre barn och den gör sig bäst i sällskap med barn eller vuxna barn.

Fakta: Vaiana

Ljud: DTS 5.1
Språk: Danska, Engelska, Finska, Italienska, Norska, Svenska