Recension: What If (2014)

5.0/10

Känsla

7.0/10

• Lagom mysig
  • Viktiga frågor

• Inget direkt nytt

Att bli bedragen kan förstås vända upp och ner på livet, något som Wallace får erfara när hans livs kärlek är otrogen. Han får snart annat att tänka på, när Chantry dyker upp i hans liv, men hon vill inte lämna sin nuvarande pojkvän.

Kärleksfilmer brukar inte ligga som förstaval på min lista, och kanske just därför utmanar jag mig själv ibland med att se den här sortens relationsdrama med öppna ögon. Det som slår mig nästan direkt är att What If är nästan som den gamla godingen När Harry Mötte Sally, en film jag faktiskt gillade.

Grundfrågan i båda filmerna handlar om huruvida en kille och en tjej kan fortsätta vara vänner, något som Billy Crystal som Harry hävdade att det inte skulle gå. Jag tänker inte avslöja hur det går, men jag tycker till en början att Billy Crystal gjorde en bättre roll som Harry än vad Daniel Radcliffe gör som Wallace. Zoe Kazan är betydligt mer övertygande som Chantry, med hennes envisa sätt att hålla fast vid sin lyckliga kärlek Ben (Rafe Spall).

Nej då, vi är bara vänner.
Nej då, vi är bara vänner.

Naturligtvis är Wallace en helyllekille, varför skulle man annars ha valt Radcliffe? Lite roligt är det också att den här filmen förde mina tankar till När Harry mötte Sally, då Radcliffe – som alla vet – spelade Harry Potter. Om nu bara Zoe Kazan hade spelat en tidigare roll där hon hette Sally hade mystiken varit total.

Handlingen i What If är kanske inte mycket att hänga i granen, men det är en småmysig film och en film som för en gångs skull har med lite moral och ärlighet. Vad för slags människa är man om man försöker få en kvinna att bedra sin pojkvän, särskilt som man själv blivit bedragen? Wallace har en del att fundera på och även om det här är en komedi finns det en hel del djupsinnigt allvar – och det gör filmen till klart sevärd.