Sick City öppen alpha, vi har testat

Sick City

Roccat, företaget som tillverkar gaming-möss och tangentbord gör med Sick City ett försök att komma in i spelbranschen. Deras första spel är ett taktiskt krigsspel i realtid med upp till fyra spelare i varje lag. Spelet, som har varit under utveckling i ungefär tio månader, är fortfarande i ett tidigt stadie. Målet är att det ska vara redo att släppas under det fjärde kvartalet 2018.

Jag hade chansen att spela Sick City med två personer ur utvecklarteamet: Steffen som är community manager och speldesignern Florian. Det var dock inte många spelare online, vilket är en anledning till att de nu tillfälligt öppnar upp alphan. Innan jag blev inbjuden till deras match så hade jag spelat en omgång själv i min ensamhet. Kartan var då tom och jag gick snabbt till fiendens bas och tog över den. Jag frågade sedan killarna om AI-motståndare är planerade, men tyvärr var svaret än så länge nej. Därför behöver de absolut öka spelarantalet.

En match börjar med valet av en ledare och fyra enheter; olika ledare har tillgång till olika specialiserade enheter. Just nu finns det bara två ledare att välja mellan, men en till är på väg och målet är att det ska finnas sex stycken då spelet släpps. Den tuffa Helga Engel leder The Legion och den unga tjejen Justice är ledare över The Kidz. Bland enheterna finns exempelvis en krypskytt med lång räckvidd, ett par soldater med tyngre vapen, och några pansarvagnar som är långsamma men tål mycket stryk.

När matchen sedan startar så är huvudmålet att förstöra fiendens Aimo-reaktor. Något som är minst lika viktigt är att samla just Aimonite vilket är en resurs som används till att köpa enheter under spelets gång. På kartan finns tre depåer med Aimo. Om ditt lag kontrollerar dessa så får fienden det mycket svårare att köpa enheter. Men det gäller att vara taktisk, motsatsen till vad jag var under min första match. Jag tog min ledare, köpte två billiga enheter med den Aimo jag hade tillgänglig, och började vandra mot fiendens sida. Jag var alltså så gott som död redan. Den andra matchen var även den en snabb förlust. Men sedan tog jag det lugnare, och försökte använda någon sorts taktik.

Ledarna är viktigast och behöver beskyddas. Om ditt lags ledare dödas så är matchen förlorad. De är de enda som kan hämta Aimo vid depåerna och sabotera fiendens reaktor. Krypskytten med sin långa räckvidd kan se fiendens enheter innan den själv blir upptäckt och fungerar utmärkt som scout. Stora enheter som pansarvagnar är långsamma och har ett begränsat synfält. De kan, om de har otur, bli dödade innan de ens har sett en fiende. Men tillsammans kan de samarbeta och sakta avancera. Enheter kan söka skydd och gömma sig bakom befästningar eller i byggnader. Om man inte är försiktig så riskerar man hamna i bakhåll.

Jag hade roligt den tid jag spelade och Sick City har möjligheten att bli något bra, men då behövs mer av allt: fler ledare, fler enheter och fler kartor. Spelet är ändå bara i alpha och Roccat Games Studio har fortfarande mycket tid på sig att färdigställa det. De vill gärna att spelarna ska vara med och bidra till hur arbetet fortskrider genom feedback och omröstningar. Alphan är öppen för alla som vill testa spelet fram till den 15 oktober.

Be Sociable, Share!