Spelrecension: The Last of Us Remastered

• Spännande och innovativ handling
  • Grafik
  • Charmerande karaktärer
  • Möjlighet att själv ta avgörande beslut

• Begränsade kontroller
  • Aningen enformigt

I en postapokalyptisk värld måste Joel och Ellie ge sig ut på en lång vandring genom USAs ruiner. Det är upp till spelaren att hjälpa dem att överleva tuffa miljöer och hotfulla fiender; både mänskliga antagonister och de som drabbats av den fasansfulla epidemin.

Juni 2013 lanserades The Last of Us för första gången och tog världen med storm. Nu recenserar vi på Spel och Film Remastered-utgåvan på Playstation 4, som också innehåller expansionen Left Behind.

Vi tar oss igenom ett  ödelagt USA.
Vi tar oss igenom ett ödelagt USA.

The Last of Us Remastered är verkligen ett utomordentligt spel. Dent uthärdar inte bara allt beröm; det förtjänar det. Berättelsemässigt är handlingen relativt lik den populära tv-serien The Walking Dead. I spelets introduktion får vi uppleva något som liknar en zombieepidemi, men som i själva verket är en slags svampsmitta. Det jag tycker är otroligt fascinerande är att konceptet inte bara är taget ur tomma intet; det är inte helt och hållet fiktion. Faktum är att det finns något liknande i verkligheten, där en svamp som kallas Ophiocordyceps unilateralis smittar myror och förändrar deras beteende. Att spelskaparna har tagit den här idén och bearbetat den till sin egen, gör att spelet både känns verklighetstroget och inte allt för långsökt.

The Last of Us Remastered är ett välgjort överlevnadsspel vars handling både är fängslande, berörande och innovativt. Vi får träffa på en hel del olika karaktärer, men spelet fokuserar huvudsakligen på Joel och Ellie. Tack vare den starka inledningen får vi snabbt sympatiska känslor för Joel, och Ellie gillar man redan vid hennes första scen. Jag älskar att den här söta och oskyldiga tjejen också är otroligt rapp i käften och självständig. Rösterna görs dessutom väldigt bra och bidrar till att göra karaktärerna övertygande.

Lätt att lära sig

Spelets kontroller är lätta att lära sig då utformningen är rätt grundläggande. Dock kan jag inte påstå att de alltid känns särskilt smidiga, och jag tycker att de är aningen begränsade. Man kan till exempel inte hoppa när man vill, utan man måste aktivt trycka karaktären mot en upphöjd plattform eller dylikt. Detta känns lite störande i vissa lägen, men man lär sig att acceptera det snabbt. Dessutom är jag så pass lättad över att spelet är i tredje person att jag kan förlåta de lite bristande kontrollerna.

Action blandas med logiskt plattformstänk.

För att klara sig i spelet är det bra om man hittar olika material i terrängen för att tillverka bland annat vapen och läkningspaket. Det är inget krav, men underlättar spelandet en hel del. Karaktären man spelar läker inte med tiden som fiktiva personer i spel ofta gör och trots att man ibland hittar redan färdiga läkningspaket behöver man dem vanligen oftare än så. När det kommer till vapen kan man improvisera och använda exempelvis en tegelsten, men mot tuffare och fler fiender är det bra att ha uppgraderat sina skjutvapen och byggt en hel del bomber och närstridsvapen. Det finfina är dock att spelaren får välja detta själv.

Spelet i sig kan kännas lite enformigt ibland och jag upptäckte att jag fann det mest givande att följa huvudspåret istället för att ta avstickare och utforska miljöerna på egen hand. Men jag kan också intyga att ju längre man kommer in i spelet, desto mer beroende blir det. Handlingen blir allt mer intressant och fängslande och karaktärerna hinner utvecklas en hel del. The Last of Us Remastered är ett spel som lyckas hålla spelaren på helspänn från början till slut, och är du som jag intresserad av action, stealth och plattformsliknande uppgifter så har du funnit rätt. Vissa akter må vara svåra och stressande, men spelet känns aldrig oöverkomligt.

Realistiska miljöer

När det kommer till grafiken är The Last of Us Remastered riktigt bra gjord. Miljöerna är otroligt realistiskt uppbyggda och ser så pass trovärdiga ut att man ibland tror att det är verklighet. Det är mest när det kommer till karaktärerna som det tydligare syns att allt är animerat. Trots det finns det inget tvivel om att The Last of Us Remastered har en fantastisk karaktärsteckning. Jag måste dock erkänna att jag inte tycker att det är särskilt mycket skillnad på grafiken om man jämför spelet på PS4 och PS3. Remastered-utgåvan har lite djupare färger och exempelvis karaktärernas hy ser mer trovärdigt ut, men för det mesta ser det näst intill identiskt ut.

De Infekterade tvekar inte att attackera.

Som helhet är The Last of Us Remastered ett toppenspel. Visst kan det kännas lite enformigt ibland, men det kompenseras stort av den innovativa handlingen och de charmerande karaktärerna. Det är lätt att lära sig kontrollerna och grafiken är grymt snygg. Det är ett spel perfekt för dig som gillar spännande och innovativa actionäventyr.

Köp The last of us Remastered på CDON.

Missa ingenting - få det senaste från Spel och Film i din inbox. Max en gång per vecka får du ett e-postmeddelande med de senaste inläggen.

Genom att prenumerera på e-postlistan godkänner du att Spel och Film sparar din e-postadress, med syftet att skicka nyheter och sammandrag av bloggen. Du kan när som helst avsluta prenumerationen och via vår sida för Data Privacy begära att dina personuppgifter tas bort.

Din e-post är säker hos oss!
Om Melanie 2 artiklar
Melanie har ägnat större delen av sitt liv till att studera men försöker att klämma in sina intressen i sin vardag. Hon älskar att titta på film, spela spel, skriva och läsa. Hon aspirerar att någon gång bli författare och ska snart börja högskolan på programmet Informationsdesign med inriktning textdesign.