Filmrecension – Laggies

De dyker upp varje år och är ett givet inslag för många när det är dags för mys en fredagskväll. De romantiska komedierna har i stort sett alltid funnits i någon form och kommer med största sannolikhet göra det även i framtiden. Den lättsmälta humorn, enkla intrigerna och lyckliga sluten gör att de är lätta att ta till sig men innebär också det största problemet med genren. man känner igen sig allt för ofta. Då är det tur att det finns filmer som i alla fall försöker göra något annorlunda.

Laggies från 2014 handlar om Megan (Keira Knightley)  som närmar sig 30-årsåldern och ser sina vänner gifta sig och skaffar familj. Megan känner sig inte redo och ger till och med upp sin examen för att istället ta ströjobb hos sin pappa. När hennes pojkvän sedan flera år tillbaka friar är krisen ett faktum och hon flyr fältet illa kvickt. Som tur är har hon den 16-åriga Annika (Chloe Moretz) som mer än gärna ställer upp med gömställe som tack för att Megan tidigare langat alkohol.

Filmens styrkor ligger i att följa den fina vänskap som Megan och Annika bygger upp. Trots åldersskillnaden så kan de stötta varandra och dela med sig av sina problem. Filmens känns varm och man får en väldigt härlig känsla i kroppen av att se den. Emellanåt känns den faktiskt mer brittisk än amerikansk vilket bara är positivt i de här sammanhangen. Även om försöket att sticka ut från andra filmer i genren är mer än godkänt så faller filmen tyvärr mot slutet in i gamla klyschor. När Megan träffar Annikas pappa förstår man precis vart filmen är påväg. Att pappan spelas på ett skickligt sätt av nyligen Oscarsbelönade Sam Rockwell hjälper tyvärr inte den här gången.

Laggies är kort och gott den perfekt filmen när du vill se en stillsam komedi utan att behöva tänka för mycket och är en av få romantiska komedier, som utan att nå hela vägen, i alla fall försöker göra det annorlunda.
//Joel