Recension: Ant-Man and The Wasp (2018)

8.0/10

8.0/10

7.5/10

8.5/10

9.0/10

Håll i dig, det är återigen dags att ge sig av in i kvantvärlden. Ant-Man and The Wasp är superhjältefilmen på mikronivå där allt kan hända.

Marvel fortsätter att briljera, inte minst vad det gäller effekterna. Ant-Man and The Wasp är en film som kräver sina effekter och givetvis handlar väldigt mycket om den fantastiska resan att krympa. Inte för att Scott Lang (Paul Rudd) längre ägnar sig åt något krympande, han är satt i husarrest efter ett visst äventyr med The Avengers… (Se Captain America: Civil War.) Dock har Hank Pym (Michael Douglas) och hans dotter Hope van Dyne (Evangeline Lilly) andra planer, eftersom de har fått nytt hopp om att Hopes mamma / Hanks fru Janet van Dyne (Michelle Pfeiffer) kan räddas från kvantvärlden – som hon har varit fast i sedan 1987…

Scott Lang är antihjälten som i Paul Rudds skådespel blir lagom lättsam och allvarlig. Det är inte lätt att vara Ant-Man och ta sig själv på allvar, vilket The Wasp verkar ha lättare för att göra. Lilly klarar av att växla mellan att vara geting och irriterande cool. Ant-Man själv måste vara både pappa och hjälte, samtidigt som han undviker att åka in i fängelse ett par decennier.

Det är som vanligt i Marvels filmer. Lättsmält, mycket action och en gnutta melankoliskt allvar. Ant-Man and The Wasp lider inte lika mycket som andra filmer i serien av att behöva ha ännu en superduperskurk som hotar universum, livet och allting. Skurken den här gången är mystiska Ghost (Hannah John-Kamen) och det är rätt befriande med en Marvelfilm som inte försöker överträffa alla andra i vem som har den värsta skurken.

Det blir dock lite rörigt ibland och filmen hade tjänat på att dra ner tempot lite. När man tror att filmen börjar ta slut är det en ny vändning och det blir lite tröttsamt. Men på det hela taget en av de bättre Marvel-filmerna och väl värd att se både fristående och som en del av serien.

Fakta Ant-Man and The Wasp

Ljud: DTS HD – Master Audio 7.1
Bild: HD 1080p, Widescreen (2.39:1)