Recension: Grand Theft Auto V (Xbox 360)

Ljud

9.0/10

9.5/10

• Öppen värld
  • Snyggt

• Våldsglorifierande

Det är dags att glömma all moral, ladda kaffekokaren, dra ner gardinerna och sjukanmäla dig – Grand Theft Auto V är här och enligt många dagstidningar är det faktiskt sant att influensan i Sverige har ökat efter att GTA V släpptes. Vi andra, som har hedern i behåll, använder det gamla hederliga knepet att dra ner på sömnen och inse att kroppen bara behöver sömn när man låter den vänja sig.

ockstar hamnar kanske inte på alla oroliga mödrars favoritlista, men de har lyckats skapa spel som säljer i miljonupplagor och skapar rubriker över hela världen. I del fem befinner vi oss i Los Santos, där i princip varenda människa som rör sig ute på gatorna verkar svära och vara allmänt missnöjd. Kanske beror det på att staden sprakar av brottslighet, trots att poliserna är fler än någonsin och de dyker dessutom upp på rekordtid oavsett var du stjäl en bil eller begår ett brott.

Innan du ens kan börja måste du installera spelet på konsollens hårddisk. Installationen är nödvändig och du behöver runt 10 GB ledigt på hårddisken för att kunna spela GTA. Installationen sker från skiva ett och sedan spelar du från skiva två. Det tar lite tid, men när man väl är igång finns det bara korta laddtider mellan olika sekvenser i spelet – att röra sig runt omkring i världen går utan minsta avbrott.

När du väl börjar spela tas du genom en kort introduktion, där du får lära känna några av spelets karaktärer. Hela berättelsen utspelas kring tre kriminella killar; Michael, Franklin och Trevor. Efter att ha spelat igenom introduktionen, som är minst sagt fylld av action, får du sedan i tur och ordning lära känna varje karaktär bättre.

Moralens väktare

Som den ansvarskännande individ jag är kan jag förstås inte låta bli att säga åtminstone ett par ord om moral. Jag vet att det är som att hälla bensin på en rejäl brasa, men det måste ändå sägas. Det här är ett spel med 18-årsgräns och det beror på många anledningar. Att spela skurk innebär att man i de flesta fall struntar i vad som är rätt och fel för alla andra; det enda som räknas är vad som är rätt för mig själv. Det är djungelns lag som gäller och den som har störst vapen, mest stålar och mest berömmelse vinner.

Med det sagt så är det förstås kul att vara på den andra sidan av lagen, man kan göra det man aldrig skulle göra i verkligheten och man kan samtidigt fundera på vad det innebär. Kvinnosynen når botten och ingen kan väl i förväg tro att den här spelserien över huvud taget har riktat sig till kvinnliga spelare – vilket är trist. Det hade varit lika kul som rättvist att få in åtminstone en kvinnlig karaktär. Å andra sidan kanske bristen på kvinnliga skurkar beror på att det i verkligheten faktiskt oftast är killar som begår den här sortens brott.

Fantastisk upplevelse

Att ge sig ut på äventyr i Los Santos är en fantastisk upplevelse. Staden, som är en kopia av Los Angeles, är enorm – och vi menar verkligen enorm. Det första jag tänker på är att trafiken fungerar; bilar stannar vid rött, folk går över gatan och det finns människor överallt. Stora frityrmunkar skymtar över donut-haken, det finns alkoholbutiker i vartenda gatuhörn och de konkurrerar om kunderna med strippklubben som ligger intill. Tröttnar du på att köra bil själv kan du ta en taxi och lugnt sitta med medan taxichauffören tar dig dit du vill.

Från Los Santos kan du så småningom bege dig ut i omgivningarna i Blaine County. Du kan besöka bergen, sjöar, militärbaser, förorter och mycket – mycket – mer. Allt är en enda stor sandlåda och man kan utan vidare bara kryssa omkring på upptäcktsfärd utan att göra någonting. Det är tillräckligt fascinerande att se den stora världen.

Du växlar mellan de tre huvudkaraktärerna och du kan hela tiden jobba på att förbättra deras egenskaper. Michael, Franklin och Trevor har alla olika egenskaper och personligheter, varför det blir riktigt kul att växla mellan dem. Samtidigt tycker jag det är synd att när Rockstar ändå har byggt in alla dessa egenskaper att man inte kan skapa sig en alldeles egen karaktär.

Å andra sidan får du en chans att jobba taktiskt, eftersom Michael kan sakta ner tiden när han hamnar i en eldstrid och Franklin är en fena på att köra bil – då även han kan få tiden att gå långsammare. Trevors största egenskap är att han har ett hårdare pannben än de andra – han tar helt enkelt mindre stryk.

Allt handlar om pengar – som vanligt

Handlingen drivs hela tiden framåt och dina tre skurkar utvecklas med handlingen. Efter ett tag får du chans att samla alla tre – eller bara två om du så vill – och planera en stöt tillsammans. Om det är någonting GTA V går ut på, precis som föregångarna, så är det stålar. Stålar, stålar och åter stålar. Du kan tjäna pengar på många olika sätt; genom att utföra uppdrag och få betalt, stjäla, köpa fastigheter och affärsverksamheter och dessutom hitta hemliga, gömda föremål. Du kan förstås köpa hur mycket vapen som helst, skottsäkra västar och granater – så länge du har pengar förstås.

Själva uppdragen varierar; från att kidnappa en knarklangare till att bogsera bilar. Det mesta du får göra är brottsligt, eller är kopplat till brott på ett eller annat sätt. När du har hjälp av någon annan är det rätt kul att lyssna på dialogen och samtliga karaktärer jag har lyckats träffa på har sin egen personlighet.

Som om det inte vore nog med uppdragen kan du ägna dig åt en hel del annat kul, som att propagera för att marijuana ska legaliseras till att hoppa fallskärm eller spela golf. Du kan skaffa dig en snygg tatuering, leta efter delar till en ubåt, utföra yoga och en hel del annat både skumma och helt normala aktiviteter. Att gå till frisören och skaffa dig en helt egen stil gör det hela roligare.

När man väl hamnar i en eldstrid, oavsett om det är mellan poliser och ditt gäng, eller ditt gäng och andra gäng, är det intensivt. Att fly från lagen är minst lika intensivt, du kan komma undan men ibland blir det riktigt svårt och det gäller att snabbt hitta dolda gränder. Åker du fast blir du av med både ammunition och en del pengar. Fast för det mesta åker du inte fast, du blir ihjälskjuten eller lyckas krocka ihjäl dig.

Finns det då något dåligt att säga om det här spelet – som varit hett efterlängtat sedan senaste delen? Nja, det är kanske som att svära i kyrkan vad det gäller spelseriens beundrare, men några saker kan jag tycka blir enbart tröttsamma. När jag måste ränna runt för att hämta A och lämna vid B, eller inte har en aning om vart jag ska ta vägen mellan uppdragen, då blir det lite långtråkigt. Å andra sidan är miljön så fantastisk att jag trots dussintals speltimmar ännu inte har tröttnat på utsikten.

Samtidigt som det är en styrka att ha tre olika karaktärer att växla mellan blir det också lite väl många perspektiv. Om jag hade kunnat bygga min egen karaktär, som jag redan varit inne på, och fokusera på en enda person hade det varit ett plus i kanten.

Men de här små egenheterna är ingenting att hänga upp sig på. De hindrar betyget från att nå absoluta toppen, men du kan vara helt säker på att du får många timmars underhållning av GTA V. Risken är förstås att när du väl slutar spela börjar du kanske prata som huvudpersonerna, eller ger dig av med din bil som om du vore jagad av polisen. Gör inte det, det fungerar inte i verkligheten.

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Svenska Hemdator Nytts hemsida.