Recension: Justin och de Tappra Riddarna (2013)

7.0/10

Musik och ljud

6.5/10

• Helt OK film för barn

• Inte så mycket för vuxna

Den unge Justin vill bli en av de tappra riddarna, men hans pappa vill att han ska bli advokat. Det får Justin att ge sig av på en resa, fylld av äventyr och utmaningar, med målet att bli en riddare.

Jag har sagt det förut, men det är värt att upprepas. Det är roligt att se att bra, animerade filmer produceras av andra än de stora produktionsbolagen och den här filmen har sitt ursprung i Spanien. Justin och de Tappra Riddarna är ännu ett exempel på en snygg film, där berättelsen kanske är lite kantig men har goda förutsättningar att underhålla.

Det är en klassisk berättelse om den unge hjältens utveckling. Han är lite småtöntig, tafatt men har ett gott hjärta och mycket vilja. Det finns inte mycket som är överraskande i berättelsen, men den har en skön känsla från början. Den når kanske inte upp till Shrek eller Draktränaren, men ungarna kommer att gilla den. Jag gillar dessutom att filmen redan från start hyllar riddarna och det finns en skön känsla i det. Jag blir nyfiken på vilka hemligheter Justin ska få lära sig och även om utmaningarna inte är någonting vi vuxna biter på naglarna över så är det ändå tillräckligt spännande för den yngre generationen.

Han får dessutom gott om hjälp på vägen, inte minst av den vackra Talia. Munkarna som lär honom allt om riddarnas historia är komiska på sitt tafatta sätt. Trollkarlen som har svårt att reda upp vem han egentligen är kanske den roligaste karaktären, åtminstone för mig.

Hela tiden byggs dessutom en förväntan om en stor slutstrid upp, vilket utan tvekan infrias när den landsförvisade Sir Heraclio dyker upp med hämndbegär. Om du skulle oroa dig för att det blir för våldsamt för dina små tror jag att du kan vara lugn. Filmen är från sju år och jag tycker inte att det finns några störande strider.

Ser du den som vuxen så välj de engelska rösterna, de ger trots allt lite mer inlevelse. Slutbetyget blir klart godkänt, även om det inte är en episk film som vi kommer att komma ihåg för all framtid är det en god stunds underhållning.