Recension: Kubo och de två strängarna (2016)

8.5/10

7.5/10

8.5/10

7.5/10

9.0/10

Kubo och de två strängarna är ett animerat äventyr som känns som en blandning av dockteater och anime. Ovanlig kombo kanske, men helt klart ett vinnande koncept.

Den enögde pojken Kubo (svensk röst Edvin Ryding, engelsk röst Art Parkinson) bor med sin mamma (svensk röst Hanna Hedlund, engelsk röst Charlize Theron) på en klippa högt nog för att ge vem som helst svindel. Han tillbringar mycket tid med att berätta sagor, som han blåser liv i – bokstavligen talat – genom att använda sig av origamifigurer. Hans mamma har varnat honom för att inte vara ute efter mörkret eftersom systrarna (svensk röst Lina Hedlund , engelsk röst Rooney Mara) och Månkungen (svensk röst Gustav Levin, engelsk röst Ralph Fiennes) i så fall kommer att ta hans andra öga.

Kubo och de två strängarna
Credit: Laika Studios/Focus Features

Bara genom att se inledningen inser jag direkt att det här är en saga fylld av magi och legender. Mytologin är genuint japansk och det blir snabbt en kamp mellan det onda och det goda, där det inte alls är självklart att det är det goda som vinner. Ingen mys-saga med andra ord, och frågan är om åldersgränsen på sju år är så genomtänkt. Men förmodligen går det bra om man som liten bara har rätt hand att hålla.

Credit: Laika Studios/Focus Features

Kubo och de två strängarna är vansinnigt snyggt gjord. Förutom en unik story, bra röstskådisar och helt okej musik är de visuella effekterna riktigt bra. Kombinationen av stop-motion med datoranimation har verkligen skapat en egen visuell stil och jag kan inte säga vad som är vad. Jag ska inte avslöja mer av handlingen, men Kubo och de två strängarna kräver sin längd. Det är ett långt och spännande äventyr som är riktigt annorlunda och bra på alla sätt.

Fakta Kubo och de två strängarna

Ljud: DTS 5.1, DTS HD – Master Audio
Språk: Danska, Engelska, Finska, Norska, Svenska