Recension: Roccat Cross

Bra ljud när du ska spela är förstås väldigt viktigt. Vi testar Roccat Cross, ett par stereohörlurar som fungerar oavsett vilken plattform du vill använda.

Roccat Cross kan användas på PC, Mac, PS4 och Xbox One, men trots att de i huvudsak ska fungera som hörlurar för spel fungerar de alldeles utmärkt att använda till en surfplatta eller smart mobiltelefon. Två kablar följer med, en designad för fasta enheter och en för mobiler. I Spel och Films test har vi fokuserat på spel för PC, men även testat både surfplatta och mobil för att se hur hörlurarna fungerar vid byte.

Till att börja med är Cross ett par väldigt lätta hörlurar som sitter väldigt skönt och sluter tätt. De ska enligt specifikationen väga runt 185 gram, vilket är en behaglig vikt. Som vanligt med trådanslutna hörlurar kan kabeln vara i vägen, men samtidigt är trådanslutet ljud både bättre och mer störningsfritt än trådlöst. Att bära med sig hörlurarna är inga problem, även om jag kanske hade kunnat önska att de gick att vika ihop bättre för att enklare kunna få med dem.

Roccat Cross

Samtidigt ger Roccat Cross ett stabilt intryck. Trots allt ligger de i en mycket attraktiv prisnivå och har material som inte bara känns stabila utan som också är rätt estetiskt tilltalande. Att bära Roccat Cross känns inte det minsta besvärligt, inte ens efter ett par timmars intensivt spelande.

Ljudet är också mycket bra. Med 50 mm neodyniummagneter som drivenheter blir det ett djupt, fylligt ljud som fungerar mycket bra. Det finns en inbyggd volymkontroll som enkelt kan användas för att finjustera ljudvolymen och även vid en låg ljudnivå är återgivningen mycket bra. Jag testar att jämföra både rock och klassisk musik, och hittar ingenting att klaga på. Ljudet i spel är väldigt tydligt och att prata med mina spelkompisar via den inbyggda mikrofonen går utan problem – det blir inte en enda störning. Att ringa med mobilmikrofonen är också helt smärtfritt.

Helhetsintrycket av Roccat Cross är med andra ord mycket bra. Att plugga ur och i ljudkabeln blir en vana, men det är klart att helt trådlöst som alternativ hade varit trevligt. Men då hade de här hörlurarna antagligen kostat betydligt mer, och här får du istället väldigt mycket hörlurar för lagom mycket pengar.

Fakta Roccat Cross

DRIVENHETER
Frekvenssvar: 20∼20000Hz