Recension: Roccat KONE Aimo

Programvaran

7.0/10

Design

9.0/10

Roccat har släppt ännu en spelmus i Kone-serien. Aimo är en ordentlig trådbunden spelmus, vars snygga design utmanar – är prestandan i nivån med designen?

Vi har tidigare testat Kone EMP, som likt Aimo har en snygg design. Men Aimo lyser mer, har hela fyra lysande LED-strips och hur den lyser går att ställa in i den medföljande drivrutinen.

Vilken sorts spelmus man gillar handlar förstås mycket om personliga preferenser, men jag gillar en mus som känns rejäl. Min högerhand ligger perfekt över den välvda ytan och tummen passar bra in i greppet. Där finns också Roccats specialknapp, som de kallar Easy-Shift+(TM), för att förändra vad de andra knapparna gör – ungefär som en funktionstangent eller shift på tangentbordet. Det går mycket lätt att trycka på den och därigenom få helt andra funktioner på de andra knapparna. Default används scrollhjulet för att styra musik, om du klickar på Easy-Shift.

Vad det gäller knapparna så har Aimo betydligt bättre knappar än EMP. De är mycket mjukare och tystare. För EMP var en av sakerna jag klagade på just de plastiga knapparna, särskilt vad det gäller höger och vänster knapp.

aimo
Aimo finns tillgänglig i flera olika färger.

Programvaran som styr musen heter Swarm och i princip fungerar den rätt bra, men det finns några saker jag inte gillar. Bland annat att inställningarna försvinner efter att jag gjort en firmwareuppdatering. Då måste jag exempelvis gå in och ställa in vilken hastighet jag vill ha i Windows. Att växla mellan de olika inställningsflikarna i Swarm tar märkbart tid, vilket är irriterande.

Att spela med Aimo är en dröm. Owl-Eye heter den optiska sensorn, med en känslighet på upp till hela 12 000 DPI. Inte i ett enda spel jag har testat har jag upplevt att Aimo inte klarar av snabba kast, byten och rörelser. Att köra på max DPI är dock ingenting jag tror någon vill göra, men tack vare möjligheten att ställa in knapparna till vad du vill kan du enkelt justera DPI in-game om du vill.

Det finns egentligen ingenting att klaga på, särskilt inte som knapparna håller högre kvalité. Programvaran Swarm drar ner betyget marginellt, men tack vare att Aimo är så fantastiskt snygg blir det toppbetyg ändå.

Fakta Roccat Kone AIMO

Sensor: ROCCAT® Owl-Eye – Optisk sensor med 12000DPI
Svarstid: 1ms svarstid