Recension: The New Mutants (2020)

new mutants

Mutanterna är tillbaka och nu är det ett nytt gäng. The New Mutants är en blandning mellan superhjältefilm och en skräckis. Nytt för X-Men och något uppfriskande, men det är svårt att väcka intresset för X-Men.

Filmserien började år 2000, då Bryan Singer regisserade och satte Patrick Stewart i huvudrollen som Charles Xavier – grundaren av X-Men. Sedan dess har det blivit ett antal filmer, de flesta väldigt populära och helt i mitt tycke. Men precis som så många andra filmserier är det svårt att hålla intresset vid liv och vara nyskapande. Särskilt som superskurk-mentaliteten tog över, där varje film behövde en superskurk som var ännu värre. När inte bara jordens öde stod på spel blev det galaxens och snart hela universum…

I The New Mutants är vi tillbaka i en lite mindre skala, vilket känns bra. Danielle Moonstar (Blu Hunt) vaknar upp fastkedjad på ett ”sjukhus”, och hon upptäcker snart att hon har sällskap av fyra andra mutanter. Samuel ”Sam” Guthrie (Charlie Heaton), Illyana Rasputin (Anya Taylor-Joy), Roberto ”Bobby” da Costa (Henry Zaga) och Rahne Sinclair (Maisie Williams). Alla har de olika förmågor och enligt sjukhusets doktor, doktor Cecilia Reyes (Alice Braga) måste de stanna där till dess att de kan kontrollera sina förmågor.

Vilket inte är så lätt, eftersom de också plågas av syner. Det är tänkt att The New Mutants ska vara en skräckfilm, och visst finns här lite så kallade jump scares, men särskilt läskigt är det inte. Däremot är det lite uppfriskande att se nya karaktärer i ett nytt sammanhang.

Dock går både handling och skådespel på tomgång. Jag har alltid tyckt att Danielle Moonstar är en intressant mutant och karaktär, så det är synd att filmen inte ger mer utrymme åt henne. Trots allt är The New Mutants bara en och en halv timme lång, den hade utan tvekan tjänat på att förlängas och ägna lite mer tid åt de mer intressanta karaktärerna.

Dock är det X-Men och mutanter, och för alla oss som gillar X-Men är det en sevärd film med ett medelbetyg som kunde ha blivit högre med lite mer story och utveckling av karaktärerna. Kanske får vi se en uppföljare, men jag tror de flesta filmbolag hade tjänat på att inte hela tiden fokusera på filmserier och istället avsluta karaktärernas resa i innevarande filmer.

Betyg: 3/5

Fakta The New Mutants

Bildformat: HD 1080P