Recension: Aquaman (2018)

aquaman

Aquaman är en gammaldags matiné i ett digitalt, något överdrivet, skimmer med effekter som får vem som helst att häpna. Lite saga, mycket hjältar och rätt lite hjärngympa.

Jag är svag för superhjältefilmer och även om Marvel har ett rejält försprång har DC börjat komma ikapp. Att Aquaman skulle få en egen film efter att ha varit med i Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) och Justice League (2017) var kanske inte så överraskande.

I rollen som Aquaman ser vi förstås Jason Momoa och rollen passar honom utmärkt, med hans Hawaiianska ursprung är han som klippt och skuren att spela mannen med en fot i varje värld. Hans mamma är drottning Atlanna (Nicole Kidman) och hans pappa är en vanlig landkrabba. Pappan spelas av Temuera Morrison, som också passar perfekt i rollen som fyrvaktaren som räddar drottningen.

Dessvärre är inte allt vad det borde i Atlannas hemmavärld, Atlantis. Uppför man sig inte blir domen hård och Atlanna har inte gjort som kungen vill. Hon och fyrvaktaren får barn, ett barn som så småningom växer upp till att inse att han är Aquaman. Men Atlanna kan inte leva kvar och se honom växa upp, hon återvänder till havet och lämnar fyrvaktaren ensam att uppfostra deras son.

Intrigerna är täta i Atlantis, och vi får se två välkända ansikten i kung Nereus (Dolph Lundgren) och rådgivaren Nuidis Vulko (Willem Dafoe). De får sällskap av Y’Mera Xebella ”Mera” Challa (Amber Heard) och många fler i en kamp mellan Atlantis olika stammar och ytvarelserna (det vill säga vi vanliga människor). Dessutom finns det en och annan ytvarelse som vill slåss…

Jag gillar Aquaman. Inte för att det är någon djup story och inte för att de digitala effekterna är sjukt överdriva, utan för att det finns en stark matinékänsla. Lite gammaldags äventyr med en hjälte och en hjältinna, med en miljö som trots effektorgierna ändå är rätt schysst.

Paradoxalt nog är det de överdrivna effekterna som drar ner helhetsbetyget. Det är alldeles för mycket neon i undervattensvärlden. Men skådespelarna väger upp rejält och till slut blir det ändå en fyra – om än en svag sådan.

Betyg Aquaman: 4

Köp filmen på CDON

Fakta Aquaman