Filmrecension: Secret in Their Eyes (2015)

Ett par FBI-utredare som jobbat tätt ihop blir separerade när dottern till en av dem mördas. Secret in Their Eyes är en thriller om mord, hämnd och rättvisa.

Ray Kasten (Chiwetel Ejiofor) är besatt av att lösa ett tretton år gammalt mord. Kanske för att det var ett mord på dottern till hans partner Jessica ”Jess” Cobb (Julia Roberts). Han har stött på lite nya ledtrådar och försöker få distriktsåklagaren Claire Sloane (Nicole Kidman) att återöppna fallet. Men Jess är inte riktigt nöjd med hur lagen har hanterat det hela och är på väg att ta saken i egna händer.

Jag blir inte riktigt klok på den här filmen. Det verkar från början som om temat handlar om Rays och Jess relationer, med deras tighta samarbete, snarare än mordet på Jess dotter. Och det blir lite väl rörigt ibland, när filmen hoppar mellan dåtid och nutid, utan att ange någon tidpunkt. Skådespelarna har kanske andra kläder, och Julia Roberts ser lite mindre risig ut, men det är ungefär allt. Det är trots allt 13 år mellan händelserna och det hade verkligen inte skadat att ange 2002 respektive 2015.

secret in their eyes.1

Fast storyn utvecklas åt ett helt annat håll än vad jag trodde, när allt började med relationer och Rays besatthet av fallet, blir det en betydligt mer spännande och smart story än vad den första anblicken visar. Chiwetel Ejiofor briljerar och hans reaktion när han hittar Jess dotter från första gången borde vara nog för en Oscar. Kidman är lite blekare, håller sig mer i bakgrunden än vad hon brukar, medan Julia Roberts också är på topp. Hon har aldrig sett så risig ut som i den här filmen, vilket är av förklarliga skäl förstås.

Egentligen finns det inte så mycket som är unikt med Secret in Their Eyes, men det är en välgjord thriller av Billy Ray (som gett oss Hungerspelen och Captain Phillips) och väl värd att se.

Köp Secret in Their Eyes på CDON:

secret_in_their_eyes_blu-ray_nordic-34239032-frntl