Recension: Hook (1991)

9

9.5/10

9.5/10

8.5/10

9.0/10

8.5/10

Hur skulle det vara om Peter Pan var vuxen? Om han hade barn? Tänk om han helt enkelt inte kom ihåg vem han egentligen är? Hur blir det då om Krok kidnappar hans barn och för de till Neverland? Kommer han komma ihåg? Kommer han flyga igen? Kommer han gala?

Hook börjar med en lite småseg man som heter Peter Banning (Robin Williams), han har två barn, Jack och Maggie. Dessa barn har han tillsammans med en kvinna som heter Moira. Peter Banning är en upptagen man som lägger alldeles för mycket tid på sitt jobb och alldeles för lite tid på sin familj. Familjen ska åka och hälsa på sin mormor Wendy (Maggie Smith) för att delta vid en invigning. Där börjar barnen fråga Wendy om hon verkligen är den riktiga Wendy i sagan om Peter Pan. På invigningsnatten blir barnen bortrövade och de hittar en lapp från Kapten James Hook. Peter dövar sin sorg med att hälla i sig alkohol, träffar på Tingeling (Julia Roberts) och vips så vaknar han i Neverland. Här träffar han kaptenen, får se sina barn och försöka rädda Jack och Maggie. Det går inte för han har glömt bort allt, även vem han är. Följ honom på resten av resan för att rädda sina barn.

hook

Utlåtande

Jag tycker om idén i Hook. En vuxen Peter Pan som glömt vem han är. Vad har hänt i Neverland när han varit borta? Miljöerna är fullkomligt magiska och för att inte tala om de förlorade barnen. Robin Williams gör en lysande insats som Peter Banning/Peter Pan. Kapten Krok spelas av Dustin Hoffman som även han är vansinnigt bra i filmen. Alla skådespelare är väldigt bra. En av mina favoritscener är måltiden. Tänk vad lite fantasi kan åstadkomma för mirakel! Hur ofta jag än sätter mig ner med denna filmen så tröttnar jag inte på den heller, jag älskar filmer med mycket fantasi.

1. Recension: Jumanji - Welcome to the Jungle (2017) - Spel och Film