Recension: Beyond a Steel Sky (PC)

Jag må vara sen på bollen, men samtidigt känns det rätt bra att ha sparat en juvel som Beyond a Steel Sky. Det här är mer än nostalgi, det är en skön historia som bara blir bättre ju längre jag spelar.

Inte alla känner förstås till föregångaren. Beneath a steel sky släpptes till MS-DOS och Amiga 1994. Det dystopiska spelet, där spelaren tar rollen som Robert Foster, handlade om hans flykt från armén i Union City. Det var ett peka-och-klicka äventyr där det ena mysteriet lades ovanpå den andra klurigheten.

För alla oss som var med på den tiden och spelade originalet var det förstås väldigt välkommet att Revolution Software, som gjorde originalet, meddelade att de 2020 skulle släppa Beyond a steel sky. Uppföljaren utspelas tio år efter den första delen, och återigen spelar man som Robert Foster.

Foster har lämnat Union City i sin gamla robot Joey’s vård. Själv har han flyttat ut i ödemarken – ”the GAP”. Där lever han ett stillsamt liv, till dess att ett barn blir kidnappat och han ger sig av för att hitta och rädda barnet. Färden tar honom till Union City, där han genast stöter på klurigheter att lösa.

Till skillnad från den första delen i den här serien är Beyond inte ett tvådimensionellt peka-och-klicka. Istället möts vi av en högst tredimensionell värld, där du kan röra dig fritt inom det område som för närvarande är upplåst. Man ser Foster snett ovanifrån och kan gå runt (eller springa) med WASD-tangenterna.

Dock är peka-och-klicka delen med. Objekt, personer eller djur/varelser kan du interagera med. När du klickar på dem får du upp några val, ungefär som i de gamla klassiska äventyrsspelen. Vi som varit med och klickat oss igenom mysterium efter mysterium i Lure of the Temptress, Monkey Island, Loom, Simon the Sorcerer, med flera vet vilken blandning av frustration och glädje den här spelstilen ger.

I klassisk anda måste du lösa ett problem för att kunna lösa nästa. Du kommer behöva en del prylar för att ta dig vidare. En del mysterier är bara sidospår, men på ett eller annat sätt leder de flesta dig framåt. Det är lite mer fokus på att ha kul och uppleva än att försöka sätta spelaren i klistret. Men du kommer behöva använda hjärnan en hel del.

Union City är inte sig likt. Det är en mer välpolerad stad än vad Foster lämnade, och här finns förstås ett grundläggande mysterium till. Allt berättat i samma serietidningskänsla som vi är vana vid. Färgstarkt och lättsamt.

Jag tycker verkligen att Beyond är en värdig uppföljare. Allt fungerar, men jag har en invändning som hindrar mig från att sätta toppbetyg. Beyond är lite för lättsamt. Beneath var tyngre, mörkare, mer dystopiskt. Nu är det lite väl joppedidoda och det stör mig.

Trots det, ett fantastiskt spel, som dock har väldigt liten potential för att kunna spelas flera gånger. Visserligen är det en fröjd att vandra runt i miljöerna, men det är också enda anledningen att spela fler än en gång.

Betyg: 4

Fakta Beyond a Steel Sky

Recenserad på: PC (Steam)
Finns också till: macOS, iOS, tvOS, Windows, Linux, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One *

  • Switch, PS4, Xbox One släpps i mitten av 2021.
Om Magnus 1082 artiklar
Magnus Carling har arbetat inom IT-branschen sedan mitten av nittiotalet, men en stor del av sin fritid ägnar han åt att skriva. Resten av tiden spenderas med familjen, släkten och vännerna. Han har fler intressen än han hinner med. Bland annat springa, grilla, resa, läsa böcker, se på film, spela spel och fiska finns på listan över saker han gärna gör.