Recension: De tolv apornas armé (1995)

8.9

9.0/10

9.5/10

9.5/10

8.0/10

8.5/10

De tolv apornas armé är en dystopisk framtidsfilm av Terry Gilliam, med Bruce Willis i huvudrollen. Av de tre filmer som Gilliam gjort med fokus på en dystopisk framtid är det här en klar favorit för undertecknad – och här får du reda på varför.

Brazil och The Zero Theorem är utan tvekan bra filmer, och de har en fantastiskt bra science-fictionkänsla. Men De tolv apornas armé har en stämning som trots allt överträffar de andra två. Mycket beror det på Bruce Willis tolkning av James Cole. Cole lever i år 2035 och skickas tillbaka till 1996 för att försöka hitta ett botemedel för att bota det virus som slagit ut hela mänskligheten. Dessvärre hamnar han lite fel och blir arresterad, där han träffar på Kathryn Railly (Madeleine Stowe). Railly är läkare på ett mentalsjukhus, där Cole hamnar eftersom alla tror att han är galen när han hävdar att han kommer från framtiden.

På samma mentalsjukhus finns Jeffrey Goines (Brad Pitt), som verkar galen men han babblar på om De tolv apornas armé…

De tolv apornas armé

Mer än så ska vi inte avslöja om handlingen. Däremot måste jag säga att stämningen i filmen är fantastisk. Cole är en fånge i framtiden, och det handlar inte bara om att han sitter i fängelse. Han, och alla andra, måste leva under jorden eftersom viruset som slagit ut större delen av mänskligheten fortfarande är aktivt på ytan. Och där uppe har naturen återtagit världen. Att se den här minst sagt dystopiska framtiden är en av de största behållningarna av De tolv apornas armé. Det är verkligen en dystopisk framtid och Coles resa tillbaka till nittiotalet ger grymt bra kontraster. Och en och annan reflektion över vad vi håller på med när vi förstör oss själva, antingen genom miljöförstöring eller krig.

Bruce Willis spelar grymt bra, liksom Madeleine Stowe – men bäst av alla är Brad Pitt. Hans tolkning av Goines är fantastiskt bra och här ser vi honom i en roll de flesta inte var vana att se honom i fram till den här filmen. Terry Gilliams film är helt klart en av nittiotalets bästa filmer och den här filmen slår faktiskt Brazil – som också är en mycket bra film.

Fakta: De tolv apornas armé

Ljud: DTS 5.1
Bild: Widescreen (2.35:1), HD 1080p