Recension: Fear the Walking Dead Säsong 2 (2016)

7.0/10

7.0/10

7.0/10

7.0/10

7.5/10

• Colman Domingo

Fear The Walking Dead Säsong 2 får en rätt dramatisk start. När militären försöker begränsa zombieinvasionen med hjälp av napalm blir kampen för överlevnad något som inte bara handlar om att överleva zombier.

Egentligen är det precis någonting sånt här som jag tror skulle hända. Så fort en tillräckligt stor militärmakt skulle inse att världen kommer att gå under om spridningen av <fyll i valfri smitta här> inte stoppas blir alla medel tillåtna. Vackrare än så är nog inte mänskligheten.

Konstigt nog verkar det inte vara vad gängse manusförfattare förväntar sig. Istället handlar många zombiefilmer om att alla ska fly och vara livrädd för zombierna. Medan det trots allt finns några filmer där man försöker slå tillbaka. Inte bara sitta passiv och vänta på att bli uppäten. En av filmhistoriens konstigaste scener i det avseendet är i den nyinspelade Dawn of the Dead, där det sitter en kille på taket till en vapenaffär (fylld med mer vapen än vad man kan tänka sig) och skjuter zombies med prickskyttegevär. Varför skjuter han inte med allt han har, istället för att vänta på att svälta ihjäl?

Säsong 2 av Fear the Walking Dead ger faktiskt hopp till mänsklig överlevnad, i händelse av krig. Efter att ha klarat sig genom säsong ett tar våra hjältar, ledda av Travis Manawa (Cliff Curtis) och Madison Clark (Kim Dickens) sin tillflykt till den högteknologiska båten Abigail. Abigail tillhör Victor Strand (Colman Domingo) och det är givetvis genialiskt att ge sig av till sjöss. Där finns ju inga zombies, tv-serien heter ju trots allt inte Fear the Swimming Dead. Fast givetvis är det ingen lyxkryssning vi är på väg att ge oss ut på, faror finns överallt.

Fear The Walking Dead Säsong 2
Photo Credit: Richard Foreman/AMC

Men det är ändå betydligt mer intelligens bakom besluten i Fear the Walking Dead Säsong 2, även om ungdomarna ibland kan ta beslut som får dagens mest inskränkta dokusåpa (ni vet säkert vilken jag menar) att framstå som Mensas årsmöte. Dock finns det ett stort problem med äventyren till havs, de går på tomgång eller kanske snarare i stiltje, samtidigt som det är lätt att börja bli irriterad på bristen av karaktärsutveckling. Visserligen har Travis son Chris Manawa (Lorenzo James Henrie) en intressant väg att vandra, och relationen med hans far är vad som utvecklas mest.

Dessutom lyfter Colman Domingo både handling och karaktärer med sin fantastiskt beslutsamma skådespelarinsats. Han överträffar samtliga av de andra skådisarna och utan honom hade säsong två självdött. Nu går det i alla fall att se skillnad på de levande och de levande döda, även om de levande ibland framstår som farligare än zombierna.

Fakta

Testad på: Blu-ray
Ljud: Dolby Digital 5.1