Recension: Precious Cargo (2016)

1.0/10

0.5/10

1.0/10

2.0/10

• Inget

• Allt

Precious Cargo är en enda lång suck. Bruce Willis måste vara i akut behov av pengar, eller retat upp filmbolagen. Oavsett varför han valt att vara med i Precious Cargo så ger vi dig alla skäl till att inte se den här filmen – och ett starkt skäl att faktiskt se den.

Bruce Willis har i mina ögon gjort några av de bästa filmer som finns. Hans finns med i flera filmer på Spel och Films topp 108-lista, bland annat De tolv apornas armé, Unbreakable, Sjätte sinnet, och Det femte elementet. Precious Cargo kommer förmodligen aldrig ta sig in på några topplistor, utan möjligtvis bottenlistor. Den är en av förhållandevis få filmer som faktiskt lyckats med konststycket att i skrivande stund inneha 0% på Rotten Tomatoes. Vilket inte är så konstigt, med tanke på innehållet.

Jag brukar sällan totalsåga filmer och jag ska försöka att inte göra det nu heller. Men det är svårt att hitta några ljusglimtar i Precious Cargo. Bruce Willis spelar gangsterkungen Eddie Pilosa, som tvingar antihjälten Jack (Mark-Paul Gosselaar) och hans flickvän Karen (Claire Forlani) till att stjäla diamanter. Mycket diamanter. Vilket leder till den ena actionfyllda scenen efter den andra i konflikter som är antingen a) obegripliga eller b) malplacerade. Berättartekniskt fungerar ingenting och handlingen blir rejält rörig.

precious cargo

Ovanpå en rörig handling är filmens affischnamn, det vill säga Willis, rätt anonym. Han är inte med särskilt mycket och jag undrar om han själv vet vilka scener han spelar in. Totalt obegripligt för en av vår tids största actionhjältar. Actionscenerna i sig är rätt okej, men totalt oengagerande eftersom jag som tittare inte bryr mig ett dugg om huvudpersonerna. Jag trodde jag hade sett årets sämsta film nyligen, när jag såg och recenserade Code of Honor, men jag hade fel. Oengagerade skådespelare, värdelös dialog och total avsaknad av karaktärsutveckling bidrar ordentligt till att sänka betyg.

Den enda anledningen att se Precious Cargo är just att se hur film inte ska göras. Jag trodde dessutom att Steven Seagal var den största avdankade actionhjälten från nittiotalet. Nu vet jag inte längre vad jag ska tro.

Fakta

Testad på: DVD
Ljud: Dolby Digital 5.1