Recension: Dungeons & Dragons Honor among Thieves (2023)

Michelle Rodriguez plays Holga, Justice Smith plays Simon and Chris Pine plays Edgin in Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves from Paramount Pictures and eOne.

När ett rollspel blir till film är det långtifrån säkert att det blir bra. Den här gången är det dags för Dungeons & Dragons igen att nå vita duken, med Chris Pine och Michelle Rodriguez i huvudrollerna. Vi har tittat och tja … här finns något för alla.

Regissörerna John Francis Daley och Jonathan Goldstein blandar action, äventyr, komedi och fantasy i ett. Jag är inte riktigt nöjd med det, för mig har D&D alltid varit lite mer allvarligt, men trots allt blir det inte jobbigt. Det finns en bra story, det är högdraget och att få se Forgotten Realms på det här sättet gör att jag kan bortse från den oftast lite töntiga humorn.

Tyvärr tycker jag, som i så många andra filmer, att Michelle Rodriguez drar ner filmen ordentligt med sitt överspelande. Hennes karisma fungerar inte i den här filmen, och inte i någon annan film jag sett heller. Det till trots är de flesta skådespelarinsatser helt okej, givet att det finns en humoristisk underton genom filmen som fungerar så där.

Plotten i sig är inte så avancerad, men perfekt för en Dungeons & Dragons-berättelse. Barden Edgin Darvis (Chris Pine) och barbern Holga Kilgore (Rodriguez) sitter fängslade långt uppe i frostiga Icewind Dale och redan där vinner filmen en hel del poäng. Miljön är underbar och att få se flera av de platser som alla vi som spelat D&D genom åren känner igen är grymt bra. Jag ska inte spoila vilka andra platser som vi dyker ner i, men du som spelat D&D kommer garanterat att känna igen dig.

Vem som är skurk och inte är, precis som sig bör i ett D&D-äventyr, inte alltid helt klart. Några är uppenbara, men andra är mer av ”det beror på”. Ju mer äventyret utvecklas – och det är ett fartfyllt äventyr, det är helt klart – blir plotten alltmer avancerad. Vi får möta storstjärnor som Hugh Grant, Bradley Cooper, Sophia Lillis och Jason Wong. Alla gör bra insatser och det är egentligen bara Rodriguez jag inte tycker fungerar.

I slutänden är det förstås en film som är mest för gamla rollspelare, men vem som helst kan se den som ett fantasyäventyr. Men störst behållning får du om du spelat Dungeons & Dragons.

Betyg: 4 av 5

Fakta Dungeons & Dragons: A Honor Among Thieves