Recension: Knock at the cabin (2023)

knock at the cabin

M. Night Shyamalan har varit lite ojämn genom åren. Från att ha släppt riktiga mästerverk som Sjätte Sinnet, Unbreakable och The Village så har han också släppt riktiga bottennapp som Old. En del av hans filmer är bättre än genomsnitten, men på något sätt förväntar vi oss mycket mer av den gode Shyamalan.

Knock at the cabin är annorlunda, men tyvärr inte hans bästa film. Den handlar om ett par och deras dotter som en dag får besök av fyra beväpnade personer. De här personerna kräver att paret ska offra något, och om de inte gör det frivilligt kommer jorden gå under.

Visserligen spelar Dave Bautista mästerligt och Jonathan Groff och Ben Aldridge ligger inte långt efter i deras tolkning av de två männen som måste tillsammans med deras dotter Wen (Kristen Cui) ta det svåra beslutet.

Samtidigt är det lite för mycket i den här filmen som pekar på religiös vidskepelse utan att etablera något sammanhang. Även om Shyamalan verkligen behärskar filmteknik till den mästerliga grad att även några grässtrå kan verka medvetna och ha en mystisk plan så lyfter aldrig Knock at the cabin. Istället blir det bara en halvdan film vars enda förtjänst är skådespelarnas insatser.

Tyvärr räcker inte det. Mitt omdöme slutar på strax under medelbetyg, inte minst på grund av att jag blev besviken på den religiösa paketeringen. För alla som tror på någon religion kanske filmen blir bättre, men jag kan inte för allt i världen förstå varför någon vill följa en religion med hämnd, maktfullkomlighet och andra vansinnigheter på agendan.

Betyg: 2/5

Fakta Knock at the cabin

Regissör: M. Night Shyamalan