Recension: Fast & Furious 8 (2017)

5.0/10

8.0/10

7.0/10

8.0/10

6.0/10

Går det verkligen att göra åtta filmer på ett och samma koncept? Eller är det som att koka soppa på en spik? Fast & Furious 8 är här, med bensinångor som gör TV-rummet dimmigt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, tycka eller tänka om Fast & Furious 8. Storyn är kalkon-enkel och det är inte någon hjärngymnastik som erbjuds. Cipher (Charlize Theron) vill ta över världen, främst kanske genom att få kontroll över kärnvapen. Mot sig har hon de gamla goda bilåkarna, även om  Dominic ”Dom” Toretto (Vin Diesel) förvirrar oss med vilken sida han egentligen tillhör. Dwayne Johnson som DSS-agenten Luke Hobbs kan man dock alltid lita på. Han är ju trots allt stenhård som en klippa.

Fast & Furious 8 är förstås en film om bilar. Och bilar blir det, i actionscener som får vem som helst att bli åksjuk trots att TV-soffan (förhoppningsvis) är fast förankrad. Det hoppas hej vilt mellan olika platser i världen. Havanna, Berlin och New York avyttras snabbt, där scenen på Manhattans gator är en av filmens mest spektakulära. Bytet mellan olika miljöer är precis lika effektfullt som i vilken Mission Impossible-film som helst, men handlingen är inte ens i närheten av vad MI-filmerna ger. Däremot är actionscenerna absolut i toppklass.

Fast & Furious 8

Skådespelandet är inte heller särskilt djuplodande, vare sig från Theron, Diesel, Johnson eller Statham (vars karaktär Deckard jag inte begriper mig på). Men det är inte heller för några djupa studier i ångest man ser på Fast & Furious 8. Det är action man vill ha och det är action man får. Dock är det lite tjatigt och i slutänden hoppas jag att del åtta faktiskt avslutar FF-serien. Men det är väl ingen risk, de säljer ju trots allt rätt bra.

Fakta Fast & Furious 8

Ljud: DTS X – Master Audio
Längd (min): 136