Recension: First Man (2018)

first man

First Man är berättelsen om förste mannen på månen; Neil Armstrong. Med betoning på att det är just berättelsen om Armstrong.

Neil Armstrong (spelad av Ryan Gosling) är en av världshistoriens mest kända personer, men efter att ha sett First Man inser jag att världen visste inte särskilt mycket om honom. Vi får följa Armstrong under årtiondet som föregår månlandningen 1969 och allt berättas ur hans perspektiv. First Man bygger på boken om Armstrong, av författaren James R. Hansen, och det är stundtals en berättelse långt från berömmelsens strålkastare.

Visserligen tycker jag att det är väldigt intressant att få veta mer om Armstrong och även om en annan bild målas upp blir hans stjärnstatus inte påverkat det minsta. Han är en ikon och en hjälte utan tvekan.

Dock tycker jag att det blir lite väl mycket Neil Armstrong och hans familjeliv. Nog förstår vi alla fru Janet Armstrong (Claire Foy) och hennes oro, och det kan vem som helst räkna ut att det blir konflikter av att Armstrong riskerar livet mer än en gång under resan mot månen.

Jag saknar lite sextiotal i filmen. Visst får vi se några protester mot månprogrammet och bilarna, kläderna och hemmen är tidstypiska, men det är med rätt snäva kameravinklar och väldigt lite ägnas åt politiken och alla andra personer som var med och drev månprogrammet Apollo framåt. Armstrong må vara intressant, men filmen går tidvis rätt långsamt och det känns som ett snabbspolat decennium där alldeles för mycket tid gick åt till att filma Ryan Goslings tolkning (genom ansiktsuttryck) av Armstrong.

first man

Visserligen gör Ryan Gosling ett jättebra jobb. Om nu den gode Neil var ens i närheten av så introvert som han framställs här så har Gosling lyckats väldigt väl.

Tyvärr blir själva månfärden bara ett klimax, som går över alldeles för fort – även om det är vansinnigt snyggt gjort. Närvaron är enormt bra, men Neil Armstrong och Buzz Aldring tillbringade trots allt över 21 timmar på månytan – den delen av filmen kunde gott ha fått mer tid.

Till sist är Apollo-månlandningarna en enorm bedrift, inspirerade av ett fantastiskt tal av John F Kennedy, och förtjänar all uppmärksamhet och uppskattning än idag. First Man får inte ett toppbetyg, men lite över godkänt. Den måste ses av alla som är fascinerade av rymden, Apollo-programmet och människans förmåga att uppnå mål som till en början verkar omöjliga.

Betyg: 3/5

Köp First Man på CDON genom att klicka här.

first man