Recension: Molly’s Game (2017)

5.6

5.0/10

7.0/10

5.0/10

5.0/10

6.0/10

Verklighetsbaserade Molly’s Game handlar om Molly Bloom som drev en hemlig pokerklubb, där allt från kungligheter till ryska maffian spelade. Hur det gick behöver man inte ägna särskilt lång tid åt att fundera ut…

Molly (Jessica Chastain) var en framgångsrik landslagsåkare i puckelpist, fram till dess att en skada satte stopp för hennes karriär. Det var då hon kom in på pokern, ett olagligt sätt att tjäna en hel del extrapengar. Det tog ett tag innan FBI stormade in hos henne, men när det väl skedde var hon rejält illa ute. Vilket får henne att anlita stjärnadvokaten Charley Jaffey (Idris Elba), och naturligtvis ska hon skriva en bok om allt hon varit med om.

molly's game
Jessica Chastain stars in MOLLY’S GAME.

Om du gillar poker är Molly’s Game definitivt en film för dig. Den blir lite tjatig och tidvis är det inte alls särskilt intressant eller spännande. Men på det hela taget är det en helt okej film, även om allt känns vara lite väl tillrättalagt i Mollys favör. Att hon är med och göder spelberoendet hos folk som skuldsätter sig för livet blir det inte många ord om, och allt är väldigt glamoröst. Idris Elba är duktig som vanligt och Jessica Chastain är fenomenal i rollen som Molly. Kul också att se Kevin Costner som Mollys krävande far – ett ämne som kunde utvecklats lite mer.

På det hela taget en rätt medioker film, men det finns några riktigt intressanta saker i Mollys historia som aldrig kommer fram i filmen… Några av dem kan du läsa via länken nedan:

Reel vs Real – Vem var vem i Molly’s Game?

Fakta Molly’s Game