Recension: LIMBO (Nintendo Switch)

7.0/10

9.0/10

• Fungerar utmärkt till Switch
  • Kostar endast 100kr
  • Konstant spänning

• Spelet kunde ha varit (liiiite) längre

För 8 år sedan släpptes ett spel så unikt och med sin egen genre. Det sålde bra trots mixade recensioner och har fortsatt att släppas på nytt till dagens generationer för konsoler. Håller LIMBO fortfarande måttet och är lika bra som det var för alla dessa år sedan? Jag fick uppgiften att ännu en gång att ta mig tillbaka till spelet, och jag måste säga att det överraskar även idag hur bra det fortfarande är.

Story
LIMBO är en pussel-plattformer som använder sig av en svartvit nyans, lite noire-aktigt. Det utspelar sig i en mardrömsliknande värld som påverkar karaktären du styr både psykiskt och fysiskt. Spelet kretsar kring denna karaktär. Den här pojken söker efter sin syster som har försvunnit. På vägen stöter du på dessa pussel och fällor som gör allt för att stoppa dig till att nå ditt mål.

Kontroll, grafik & ljud
Eftersom spelet utspelar sig i 2D så är kontrollerna simpla. Du kan dra i objekt och klättra på vissa föremål. Mer än så är det helt enkelt inte. Grafiken och miljön i spelet har flera mörka nyanser runt omkring sig. Här är som sagt allting i svartvitt. Det finns inte en hel del musik eller ljud i spelet men det du får höra är all ljud i din omgivning så som vinden, vatten, även glödlampor som skimrar när du går förbi dem. Det känns oroväckande till en början men när man väl kommer in i spelet får man in en lugn vana som gör spelet mer avslappnande ju längre du kommer.

Övrigt
Spelet flyter på ordentligt bra till Nintendo Switch och har enligt mig aldrig sett bättre ut tidigare. Spelet tar ungefär 1-3 timmar att klara av. Det beror helt enkelt på hur kvick och smidig man är med alla fällor och pussel som man får stöta på. LIMBO kostar endast 100 kr idag till Switch och för ett rätt kort spel så är det ändå ett schysst pris att betala för.

Omdöme
LIMBO överraskar än idag efter 8år sedan första släppet. Även om vissa anser att spelet har brist på story så är det nog ingen som kan förneka över hur unikt det ändå är. Okej, spelet är visserligen inte för alla men om du inte vill betala för ett alldeles dyrt spel eller har lust att ta dig genom ett kort men lärofyllt spel så rekommenderar jag LIMBO starkt.

Om André Aghem 7 artiklar
Lugn kille på 25år från Vänersborg och bor lite utanför centrum i Uppsala. Älskar tv-spel, serier, mina vänner och dricka billig öl. När det gäller tv-spel så strävar jag alltid att klara allt till 100% eftersom jag vill få ut det mesta av det vare sig om spelet är bra eller dåligt. Jobbar annars inom restaurang som både kock och bartender.

1. Nya screenshoots av Garfield Kart Furious Racing! - Spel och Film