Recension: Nocturnal Animals (2016)

7.4

7.0/10

8.0/10

8.0/10

7.0/10

7.0/10

Jag har alltid gillat psykologiska thrillers, särskilt om de har ett oväntat djup med vändningar ingen kan förutse. Nocturnal Animals bådar gott, särskilt som den här thrillern också har några riktigt bra skådespelare.

Ägaren till konstgalleriet Angeleno heter Susan Morrow (Amy Adams). Hon tar emot manuskriptet för en roman som författats av hennes exman Edward Sheffield (Jake Gyllenhaal) och eftersom hennes äktenskap med Hutton Morrow (Armie Hammer) knakar har hon inte svårt att tänka tillbaka på Edward. Vi får sedan följa Susan när hon dels lever i nuet, men också hur boken kommer till liv.

Och just där blir det lite lagom förvirrat, fast på ett bra sätt. Surrealistiskt och engagerande. Precis som inledningsscenen med de dansande damerna fortsätter filmandet i en stil som skapar mer ångest än någonting annat. Jag är som alltid mycket emot att avslöja för mycket av handlingen, men parallellhandlingen i boken där den lilla familjen åker genom öknen och blir terroriserade av bondlurkarna är jobbig. Jobbig på så sätt att det är en upplevelse man helst vill slippa eftersom det blir för mycket.

Nocturnal Animals
Credit: Merrick Morton/Focus Features

Samtidigt finns det ljus i all ångest, vilket är det som gör Nocturnal Animals till en riktigt bra film. Ångestladdad, ja, men också surrealistisk så att det är svårt att veta vad som är verklighet och inte. Susan Morrows liv och tankar är välspelat av Amy Adams, men bäst av alla är sheriffen Bobby Andes (Michael Shannon). I slutänden är det också skådespelarnas insatser som lyfter och inte handlingen – som är mest ångestskapande. Dock lyckas regissören Tom Ford väldigt väl med mixen mellan bokens handling och Susan Morrows liv.

Fakta Nocturnal Animals

Bild: Letterbox, Widescreen (2.40:1), HD 1080p
Längd (min): 116