Recension: Arrival (2016)

9.5/10

9.0/10

9.0/10

9.0/10

8.5/10

• Berättelsen

När tolv rymdskepp plötsligt dyker upp på jorden och ingen vet vad de vill, behövs någon som kan tolka utomjordingarnas språk. Arrival är en annorlunda science-fiction med Oscarsnominerade Amy Adams i huvudrollen.

Det är svårt att recensera Arrival utan att riskera att avslöja för mycket. Väldigt mycket bygger på mysteriet bakom utomjordingarna och jag ska göra mitt bästa för att inte avslöja något vitalt. Enkelt förklarat handlar Arrival om Louise Banks (Amy Adams), som anlitas av den amerikanska militären för att tolka och översätta vad det nu än är de tolv stora UFO-ägg som landat på jorden har att förtälja. Tillsammans med fysikern Ian Donnelly (Jeremy Renner) och militärerna, ledda av överste Weber (Forest Whitaker), får Louise Banks uppdraget att försöka kommunicera.

Colonel Weber (Forest Whitaker), Louise Banks (Amy Adams) and Ian Donnelly (Jeremy Renner) in ARRIVAL

Och mer än så ska jag absolut inte förtälja om historien. Däremot ska jag säga att jag tycker att den här filmen är riktigt, riktigt bra. En av årets bästa science-fiction-filmer och förmodligen en av de bättre scifi-rullar jag sett på länge. Det finns några brister, som att det blir rätt rörigt ibland, och att besluten som tas ibland blir löjliga.

Jeremy Renner as Ian Donnelly in ARRIVAL by Paramount Pictures

Däremot är det betydligt starkare att se hur världens olika regeringar beter sig, vilket känns otroligt realistiskt. Precis som det händer i Arrival tror jag det skulle ske i verkligheten. Utan att avslöja mer om det är vi människor fullständigt värdelösa på att samarbeta över gränserna och FN är ett enda stort skämt. Förr, nu och i framtiden tills en ordentlig reformering sker.

En annan sak som är oerhört tung är allt som händer runt Louise Banks. Amy Adams spelar riktigt, riktigt bra – och det här är utan tvekan en av hennes bästa filmer. Forest Whitaker gör en betydligt bättre insats här än vad han gjorde i Rouge One, och Jeremy Renner har hittat rätt fack att spela i. Arrival kräver en hel del uppmärksamhet för att man ska hänga med. Det är dessutom en perfekt biofilm.

Fakta Arrival:

Testad på: Bio
Originaltitel: Arrival