Recension: Tag (2018)

6.0/10

7.5/10

8.0/10

7.0/10

7.0/10

Kommer du ihåg när du lekte kull senaste? Bra, ta fram det minnet och försöka komma ihåg vad det var som gjorde kull roligt. Det kommer du att behöva när du ser Tag.

Tag handlar om fem vänner som alla är extremt tävlingsinriktade. När deras årliga tradition går av stapeln är det mer eller mindre fullt krig för att vinna. En av vännerna, Jerry Pierce (Jeremy Renner), har aldrig fångats och naturligtvis är det vad Tag går ut. Han har dessutom tänkt lägga av, vilket gör det ännu mer viktigt för alla de andra att just Pierce ska fångas.

Förutom Jeremy Renner möter vi Ed Helms, som är förvånansvärt aktiv med att göra film och särskilt komedier. Sedan Baksmällan och Ett päron till farsa: Nästa generation har han hunnit med en hel del, bland annat smygsuccén Father Figures.

tag

Det är dock inte samma nivå på Tag som Baksmällan eller de andra filmerna Ed Helms har varit med i. Tag är rolig och rätt fartfylld, med en hel del grabbig humor. Men humorn är väldigt ojämn och det blir inte ett konstant värkande i käken som efter Baksmällan. En del scener känns rentav extremt överdrivna och ibland helt under bältet. Kanske blir de bättre om man är ett grabbgäng som sitter och kollar och ser på öl, men det ska inte vara ett kriterium för att en film ska hålla hela vägen.

Ändå är det en helt okej film som håller mig kvar och lätt manar fram en vilja att leka mer. Varför inte själv dra igång en lek som den här, där man under en månad per år gör allt man kan för att försöka skicka vidare vem som ”är” till sina vänner? Livet är för kort för att missa att ha kul, och kul är precis vad Tag handlar om.

Fakta: Tag

Releasedatum: 2018-12-03
Regissör: Jeff Tomsic