Recension: Pompeii (2014)

7.0/10

Matinékänsla

4.5/10

• Vulkanutbrottet

• Ointressant
  • Inget nytt

När vulkanen Vesuvius år 79 fick ett ordentligt utbrott gick staden Pompeii under och det med råge. Pompeii låg begravd och bortglömd fram till 1748. I filmen Pompeii får vi en väldigt grafisk bild av hur det kunde ha gått till.

Kelten Milo (Kit Harrington) får se sina fränder i byn slaktas och han blir så småningom tillfångatagen för att bli gladiator. Som gladiator är han framgångsrik i sitt slaktande av sina motståndare. Dessutom är skådisen Kit duktig på, precis som i Game of Thrones, att se sorgsen ut. Vilket förstås får alla damer att falla för honom, inklusive den väna Cassia (Emily Browning). Mot sig har han senatorn Corvus (Kiefer Sutherland) och Sutherland är dessvärre filmens sämsta val av skådis. Han är rent ut sagt kass som elak romare.

Betydligt bättre fungerar den gryende romansen mellan Cassia och Milo, där Kit och Emily verkar kära på riktigt. Naturligtvis kan ingenting skilja dem åt, vare sig romare eller ett stundande vulkanutbrott. Utbrottet lurar hela tiden runt hörnet och vi vet att det kommer att bli ordentligt med datoreffekter innan filmen är slut.

102493_pompeii_still_df-06226x_org_print 102493_pompeii_still_df-07722-rv2_org_print

Att känna till den annalkande katastrofen är både bra och dåligt i en film som den här. Ungefär som med Titanic, vi vet hur det kommer att gå men vi vet inte vilka av karaktärerna vi lär känna som kommer att överleva. Att det går åt pipan kan vi dock vara säkra på.

Det är en rätt medioker resa vi får åka med på, även om skådisarna gör vad de kan (inklusive Sutherland, som bara är fel person för rollen han fått – han passar bättre som actionhjälte i de godas tjänst) blir det aldrig särskilt gripande, spännande eller ens intressant. Jag väntar hela tiden på att vulkanen ska vakna, så att jag åtminstone får se lite fräcka effekter. Samtidigt har jag alltid gillat filmer från den här tiden och att se ett kostymdrama med romare och gladiatorer är i sig underhållande. Men mer än mediokert blir det tyvärr inte.

Köp filmen hos CDON: DVD / Blu-ray

[imdb id=”tt1921064″]