Recension: Raw (2016)

6.0/10

6.0/10

6.0/10

6.5/10

7.0/10

Raw är en fransk skräckis och visserligen vet vi att fransmän äter det mesta. Men här går de kanske över gränsen…

Justine (Garance Marillier) är vegetarian, precis som resten av hennes familj. Hon vill bli veterinär och bestämmer sig föra att gå på samma internat som sin äldre syster Alexia (Ella Rumpf). På ett internat kan allt möjligt förstås hända, och nollningstraditioner kan ställa till det för vem som helst. Justines mamma (Joana Preiss) är i det närmaste rabiat med att tjata på sin dotter om att hon måste förbli vegetarian, något Justine minns väldigt väl när hon i nollningen tvingas äta rå kaninlever.

När det sker tar Raw upp någonting väldigt intressant. Vad är det som gör att vi väljer att äta det vi gör, och om vi någon gång skulle välja annorlunda, innebär det att vi kan förändras? Och om man nu gillar en sorts kött, vad är det som gör att man inte kan gilla allt sorts kött? Även om det nu skulle råka vara din medmänniskas kött?

raw

På något sätt kan jag inte låta bli att tro att regissören  Julia Ducournau vill provocera. Köttätare som köttätare, varför skulle det vara skillnad på en oxes kött och en människas kött? Det är lätt att moralisera, men om vi bortser från budskapet är Raw trots allt en rätt okej skräckis. Men det blir tidvis lite väl vulgärt, eller rått om man så vill. Jag skulle till och med säga att Raw överdriver skräckeffekterna rätt ordentligt – man behöver inte visa all gore man tänka sig bara för att det ska bli läskigt.

Och budskapet är rätt uppenbart, vilket blir lite töntigt i slutänden. Ändå gillar jag Raw, bland annat för att det är en visuellt tilltalande film (minus orgierna i våld) och handlingen har sin logik. Dessutom blir det lite pluspoäng för att det inte är helt lätt att förutse handlingen.

Fakta Raw

Ljud: DTS 5.1
Språk: Franska