Recension: Satisfactory (PC)

Satisfactory är ett first-person, open world spel där du likt spelet Factorio har möjligheten att utveckla och hantera din egna fabrik. Vilket jag personligen tycker är väldigt roligt då man får chansen att automatisera sin fabrik med olika lösningar för olika problem. Du har även chansen att spela co-op, där samarbete blir viktigt för att få en fungerande fabrik.

Spelet börjar med att du befinner dig ute i rymden i en rymdkapsel där du i kapseln får du en kort introduktion om spelet innan du skjuts iväg till planeten. Väl på planeten har du en guide som går igenom vad du kan göra och hur du gör det. Detta jag tycker är bättre då man snabbt förstår kontrollerna och kan börja bygga sin fabrik.

När jag landade på planeten var en av de första intrycken hur vackert utvecklarna hade lyckats göra spelet. Stora fina landskap, med mycket detalj och man får känslan av att man är på en outforskad planet. Det är en av sakerna som gör Satisfactory så bra; man kan utveckla sin fabrik, och medan saker skapas kan man utforska världen. Annars tror jag spelet skulle kunna bli långtråkigt. Detta eftersom det första tråkiga med spelet var likt det som även sker i början på Factorio är att man behöver göra många saker för hand. Vilket bara är att hålla nere en knapp.

De saker jag anser är dåligt med spelet är först och främst hur svårt det kan vara att bygga. I Factorio befinner sig kameran ovanför karaktären vilket gör att man enkelt kan se var man placerar ut byggnader. I Satisfactory har du svårt att få en sådan överblick innan man låser upp byggnader för att kunna se ner på fabriken. Men även då kan det vara svårt att skapa en bra struktur. Alltså anser jag att det enda som saknas är ett enklare system för att bygga strukturer.

Det som gör att man kan få otroligt många timmar i Satisfactory är att ens fabrik kommer aldrig riktigt vara färdigutvecklad. Blir man nöjd med det man gjort finns det alltid mer att göra, fler saker att utforska eller helt enkelt skapa ännu en fabrik. Man har även under resans gång milestones för att låsa upp nya byggnader vilket ger en känsla av progression.

Just nu ligger spelet på rea (fram till 9 Juli på steam) för 26,99€ (standard 29,99€) och med de timmar du kan få när du bygger din egna fabrik anser jag att detta är en liten summa för antal timmar du kan få. Särskilt om du spelar med vänner.

Sammanfattat är Satisfactory ett roligt och intressant spel som har bra grafik samt en passande musik till världen då man får en känsla av att vara ute i det fria. Men det finns svårigheter i att bygga samt att innan fabriken kommer igång kan det vara lite enformigt.

Betyg: 4/5

Fakta om Satisfactory:

Recenserat på: PC (Steam)